Skip to main content

محتوای آزاد محتویات تعریف نکات و ارجاعات تاریخی جستارهای وابسته پیوند به بیرون منابع منوی ناوبریچرا دانش آزاد به نرم‌افزار آزاد و فرمت‌های آزاد نیاز داردجوامع آزادفهرست فعالیت‌های بنیاد دانش آزاد ایرانفیلم سخنرانی دربارهٔ اقتصاد دانش آزاد در جشنواره روز آزادی نرم‌افزار ۱۳۹۲ در تهرانمقاله اقتصاد و تولید دانش آزادسایر منابع مربوط به جشنواره روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۲جوامع آزادتعریف فعالیت‌های فرهنگی آزادپرونده دسترسی آزادپیک نیک - دانش آزادگروه دانش آزادبنیاد دانش آزاد (ایران)گروه کاربران نرم‌افزارهای آزاد ایرانجامعه آزاد رایانش ابری ایراندسترسی به دانشاتحاد برای دسترسی مالیت‌دهندگانممکن ساختن هزینهٔ تحصیل بازهیپاتیا - دانش آزاد در عمل برای مردم جهانلیبره دات اورگاطلاعات جغرافیایی بازمتنکتابخانه عمومی علمیاس‌پی‌ای‌آرسیسی‌اوالویکی‌ادیوکیتورFree Software and Free Manuals - GNU Project - Free Software Foundation (FSF)"تعریف آثار فرهنگ آزاد"دانش‌آزاد، نرم‌افزار آزاد. روزنامهٔ اطَلاعات ۱۸ مهر ۱۳۹۵نرم‌افزار آزاد، جامعهٔ آزاد: مقالات انتخاب شدهٔ ریچارد استالمن. خبرگزاری گنوPDFTexinfoPostscriptپنگوئن کوآسثروت شبکه‌ها: چگونه تولید اجتماعی بازارها و آزادی را منتقل می‌کند

اجازه‌نامه‌های متن‌بازمحتویات آزادنرم‌افزار آزادهنر دیجیتال


تعریف آثار فرهنگی آزادمحتوای بازاجازه‌نامه‌شاناجازه‌نامهٔ مستندات آزاد گنوکریتیو کامانزاجازه‌نامه بی‌اس‌دیاجازه‌نامهٔ کرییتیو کامنزارجاعاشتراک همسانانگلیسیانگلیسیتولید مشارکت‌کنندهنرم‌افزار آزادویکی‌پدیادانش صریحنرم‌افزار آزادبنیاد نرم‌افزار آزادبنیاد نرم‌افزار آزادقالب فایل آزادنرم‌افزار آزادنرم‌افزار آزادنرم‌افزار آزادجنبش فرهنگ آزادجوامع آزادیادگیری آزادبیانیه آزادمنابع آزادجوامع آزادجوامع آزادکپی‌لفتمنابع آموزش آزادنرم‌افزار آزادفرهنگ آزادپروانه عمومی همگانی گنومجوزهای کریتیو کامانز










محتوای آزاد


از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به ناوبری
پرش به جستجو




این نگاره نمونه‌ای از یک اثر ویرایش شده‌است که تصویرهای گوناگونی را که با اجازه‌نامه GFDL و دیگر اجازه‌نامه‌های سازگار بارگذاری شده‌اند، با هم ترکیب می‌کند.


محتوای آزاد یا اطلاعات آزاد هر کار عملی، هنری یا کارهای خلاقانه دیگر است که مطابق با تعریف آثار فرهنگی آزاد است و محدودیت قانونی چشمگیری بر آزادی افراد در کاربرد، توزیع، تغییر و توزیع کارهای منتج‌شده از محتوا نداشته باشد.[۱] محتوای آزاد از محتوای باز متمایز است؛ در محتوای آزاد می‌توان دست برد، در حالی‌که اگر محتوایی «باز» باشد اما «آزاد» نباشد، ممکن است نتوان در آن دست برد. در این‌جا واژه «محتوا» طیف گسترده‌ای، از موسیقی تا کتاب و از نرم‌افزار تا چندرسانه‌ها را دربرمی‌گیرد. محتوای آزاد به آزادی‌های زیر اشاره دارد:


  • استفاده از محتوا و بهرمند شدن از آن،

  • یادگیری محتوا و به کار بستن آن،

  • ایجاد و توزیع نسخه‌های تکثیرشده از محتوا،

  • تغییر و بهبود محتوا و توزیع آثار مشتق‌شده.[۲]

محتوای آزاد همه کارهای در مالکیت عمومی و کارهای دارای کپی‌رایت که اجازه‌نامه‌شان آزادی‌های برشمرده در بالا را محترم بدانند، دربرمی‌گیرد. از آن‌جا که در بیش‌تر کشورها قانون کپی‌رایت اجازه کنترل انحصاری به دارنده اثر می‌دهد، محتواهایی که در مالکیت عمومی نیستند برای آن‌که آزاد شوند باید صریحاً (معمولا از درون اثر) اعلام کنند که این محتوا دارای اجازه‌نامه آزاد است.


محتویات آزاد برای استفاده به منظور اهداف گوناگون آزادند (تجاری و…)، هر کس نیز می‌تواند از آن نسخه‌برداری کند، یا آن را تغییر دهد و توزیع کند. اجازه‌نامهٔ مستندات آزاد گنو، کریتیو کامانز و اجازه‌نامه بی‌اس‌دی نمونه‌هایی از اجازه‌نامه‌هایی برای محتوای آزاد هستند. همچنین محتویات ویکی‌پدیا تحت «اجازه‌نامهٔ کرییتیو کامنز از نوع ارجاع و اشتراک همسان (CC Attribution / Share-Alike)» منتشر می‌شود و تضمین‌کنندهٔ آزادی همیشگی محتویات است.




محتویات





  • ۱ تعریف

    • ۱.۱ منابع آزاد


    • ۱.۲ یادگیری آزاد



  • ۲ نکات و ارجاعات تاریخی


  • ۳ جستارهای وابسته


  • ۴ پیوند به بیرون

    • ۴.۱ سازمان‌هایی که دانش آزاد را ترویج می‌کنند



  • ۵ منابع




تعریف


دانش آزاد (به انگلیسی: Libre knowledge یا free knowledge) یا همچنین دانش باز یا دانش علنی (به انگلیسی: open knowledge) دانشی است که بتوان آن را به دست آورد، تفسیر کرد و آزادانه اعمال کرد. این قاعده می‌تواند بر حسب نیازهای اشخاص تنظیم شود و به خاطر منافع اجتماعی با دیگران به اشتراک گذاشته شود.


این اصطلاح به حرکت فرهنگی دانش آزاد اشاره دارد که از اصول موفقیت نرم‌افزار آزاد، موفقیت تولید مشارکت‌کننده در توسعهٔ نرم‌افزار آزاد (و ویکی‌پدیا) و این عقیده که دانش باید بدون هیچ محدودیتی در دسترس و قابل انتشار باشد، الهام گرفته‌است.


ترویج‌دهندگان دانش آزاد اعتقاد دارند که آزادی دانش تحت تأثیر اعتبار تلاش‌هاییست که برای محدود کردن یا کنترل انتشار اطلاعات (یا دانش صریح) روی اینترنت انجام می‌شود. به همین دلیل تعریف دانش آزاد بر اساس تعریف نرم‌افزار آزاد و توسط بنیاد نرم‌افزار آزاد که به این موضوع اهمیت می‌دهد، تنظیم شده‌است [نیازمند منبع].


دانش آزاد همان دانش واضح و آشکار است که طوری منتشر شده که کاربران آزادند آن را بخوانند، گوش بدهند، ببینند و تجربه کنند تا از آن یاد بگیرند و آن را کپی کنند یا اقتباس کنند و برای هر منظوری استفاده کنند و نسخه‌های تغییر یافته را مشابه کالاهای عمومی منتشر کنند.

کاربران دانش آزاد آزادند تا:


  1. از آن برای هر منظوری استفاده کنند.

  2. مکانیزم آن را یاد بگیرند تا بتوانند تغییرش بدهند یا با نیاز خود منطبقش کنند.

  3. کپی‌هایی را به صورت کلی یا جزئی بازنشر کنند.

  4. کار را افزایش یا گسترش بدهند و نتیجه را منتشر کنند.

طبق تعریف بنیاد نرم‌افزار آزاد، آزادی ۲ و ۴ به ارائهٔ دیجیتال دانش آزاد نیاز دارد تا در یک قالب فایل آزاد که به صورت کامل توسط نرم‌افزار آزاد قابل ویرایش باشد، قرار بگیرد [نیازمند منبع].


دانش آزاد روشی است که همه افراد می‌توانند در تولید دانش مشارکت داشته باشند. مشارکت در دانش آزاد به این معناست که مردم هم تولیدکننده دانش هستند (دانشمند، مخترع، هنرمند، مکتشف و …)، هم مصرف‌کنندگان، هم آموزش دهنده و هم حامی محسوب می‌شوند. کسب دانش و گسترش آن در این روش همگانی است. دانش آزاد وابسته به هیچ شخص، گروه یا حکومتی نیست. دانش آزاد روشی تجاری نیست بلکه زنده ماندن دانش وابسته به مردم است و تولیدکنندگان دانش تنها با حمایت هواداران خود می‌توانند به کارشان ادامه دهند.
دانش آزاد تنها به حمایت کسانی احتیاج دارد که به جز خود، به جامعه خود هم اهمیت می‌دهند. این روش حمایتی در جامعه نرم‌افزار آزاد -که یکی از محصولات دانش آزاد محسوب می‌شود[نیازمند منبع] - پیاده‌سازی شده‌است.[۳]



منابع آزاد


اصطلاح «منابع آزاد» به منابعی که روی یک دستگاه ارائه می‌شود، اشاره دارد. از جمله فایل‌هایی در قالب باز یا آزاد که شامل متن، عکس، صدا، چند رسانه‌ای و … یا ترکیبی از آن‌ها می‌شود که با نرم‌افزار آزاد قابل دسترسی هست و تحت مجوزی که به کاربران آزادی دسترسی، مطالعه، گوش کردن، دیدن یا در غیر این‌صورت تجربهٔ منبع برای یادگرفتنش، کپی‌کردنش، اجرا کردنش، اقتباس و استفاده از آن برای هر منظوری و گسترش و به اشتراک گذاشتن بهبودها و کارهای اشتقاقی را بدهد، منتشر شده.


منابع از این دست مورد توجه جنبش‌هایی است که با نرم‌افزار آزاد، جنبش فرهنگ آزاد و دانش آزاد و … سر و کار دارند و توسط جوامع آزاد به عنوان مثال برای یادگیری (به یادگیری آزاد مراجعه کنید) استفاده می‌شود.


بیانیه آزاد بعضی از ارزش‌های مورد توجه چنین جنبش‌هایی را نشان می‌دهد. اصطلاح «منابع آزاد» از بحث‌های مربوط به دانش آزاد به عنوان تعمیم‌بخشی، متولد شد.



یادگیری آزاد


دانش و یادگیری دست‌به‌دست منتقل می‌شود. دانش آزاد که مشارکت و توسعه از طریق یادگیری جامعه ساختارگرا را ممکن می‌سازد با استفاده از منابع آزاد از قید و بند مجوزهای بیش از حد محدود رهاست.


این اصطلاح به موضوعاتی مانند «آزادی برای یادگیری» به معنی آزاد کردن آموزش و یادگیری مربوط است که در کشورهایی که سیستم آموزش عمومی امکان پاسخگویی به تمام نیازها را ندارد مناسب است، جامعهٔ مدنی را تشویق می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا ابتکار به خرج دهند و سیستم‌های آموزش عمومی را بیفزایند.




نکات و ارجاعات تاریخی


ممکن است این استدلال آورده شود که مفهوم دانش آزاد و دانش غیرآزاد از وقتی که انسان‌ها امکان ارتباط برقرار کردن پیدا کردند، اطراف ما وجود داشتند. مباحثات دانشگاهی پیرامون این مفاهیم چیز جدیدی نیست، اگر چه در سال‌های اخیر با ظهور اینترنت و در نتیجه سهولت همراه با دانش قابل انتشار، این مباحثه به وجود آمده.


فهرستی از ارجاعات مرتبط و یادداشت‌های تاریخی تکمیلی:


  • ۱۹۰۹: ماهاتما گاندی: یکی از جدیدترین انتشارات گاندی، هند سورج که در ۱۹۰۹ منتشر شد به عنوان طرح فکری برای جنبش آزادی هند شناخته می‌شود. سال بعد آن کتاب به انگلیسی ترجمه شد، با کپی‌رایت که می‌گوید «هیچ حقی محفوظ نیست»[۴]

  • ۱۹۵۴: مارک ون دورن[۵]

  • ۲۰۰۱ اعلامیه فلی۳ - "فلی۳ - نرم‌افزار آزاد برای تولید دانش (آزاد)"[۶]

  • ۲۰۰۲: پیشگامان دسترسی آزاد بوداپست «دسترسی باز» نامگذاری شده تا در تمام زمینه‌ها پژوهش کند.

  • ۲۰۰۲: مجموعه‌ای از مقالات ریچارد استالمن که بیشتر شامل فلسفهٔ دانش آزاد می‌شود اگر چه دارای یک حس نرم‌افزاری است.[۷]

  • به تازگی در این قرن ناشران دانشگاهی فکر کردن دربارهٔ دسترسی آزاد را شروع کردند و برخی مطالب علمی را تحت مجوز کرییتیو کامنز منتشر کردند. اگرچه درجهٔ آزادی این مطالب فرق می‌کند، پروندهٔ مجلات دسترسی باز فهرست تعدادی از آن‌ها را تهیه کرده‌است. (خیلی از آن‌ها دانش باز منتشر می‌کنند).

  • تعریف دانش آزاد الهام گرفته از تعریف نرم‌افزار آزاد و روی وبلاگ جیمی ولز منتشر شده‌است. "چرا دانش آزاد به نرم‌افزار آزاد و فرمت‌های آزاد نیاز دارد".


  • لارنس لسیگ چندین کتاب دربارهٔ تمایز بین آزادی که انتظار می‌رود، خواندن/نوشتن فرهنگ اینترنت و کنترل از طریق روش‌های فنی منتشر کرده‌است. این کتابها شامل " کتاب فرهنگ آزاد"،[۸]کد و دیگر قوانین محیط مجازی,[۹]کد: نسخهٔ ۲٫۰[۱۰] و آیندهٔ ایده‌ها.[۱۱] می‌شوند.[۱۲]

  • ۲۰۰۶ یوچایی بنکلر ثروت شبکه‌ها را منتشر کرده[۱۳] که مفهوم تولید مشارکت‌کننده برمبنای اشتراکات را توسعه می‌دهد.

  • ۲۰۰۷ چارلوت هس و الینور استروم کتابی را با عنوان «فهمیدن دانش به عنوان یک اشتراک: از تئوری تا عمل» ویرایش کردند که علاقه‌های کنونی را در مورد این اتفاق و بخشی از تاریخ اشتراکات دانش بازتاب می‌کند.[۱۴]

  • ۲۰۰۷ کیم توکر مقالهٔ آزاد بگو" را منتشر کرده که توضیح می‌دهد آن‌جایی که بشود از این واژه استفاده کرد، استفادهٔ این واژه نسبت به واژهٔ "باز" ارجحیت دارد.[۱۵]

بعضی از صحبت‌ها به سمت خروج از ایده‌های «منابع آزاد» (بالا) و جوامع آزاد هدایت می‌کند که این ایده‌ها در طول ورک‌شاپ‌هایی که در یک پروژه‌ای که در اصل «جوامع دانش آزاد» و در آینده جوامع آزاد خطاب می‌شود، اتفاق می‌افتد.


نیاز به اعطای دسترسی به منابع یادگیری برای جهان توسعه‌یافته یعنی منابع نیازمند دوباره متنی شدن و اقتباس برای دسترسی محلی، اهمیت اصلی موضوع را نشان می‌دهد. همچنین اگر مشتری‌های چنین منابعی برای اقتباس و انتشار کارهای اشتقاقی بدون محدودیت آزاد باشند، ممکن است سودمند باشد.


هدف اینست که مردم را در رابطه با محتوای باز (و غیره) تشویق کند تا "باز" را از "آزاد" تمیز دهد و کپی‌لفت را درک کند، و منابع را بر اساس آن مجوز دهی کند، تا "کپی-تغییر، در هم کردن و به اشتراک گذاشتن" (آزاد یا "خواندن-نوشتن") فرهنگ و جامعه را ممکن سازد.


احتمالاً در راستای همین مواضع، صحبت‌هایی (برای مثال) در انجمن‌ها و کنفرانس‌های جوامع منابع آموزش آزاد پیرامون نرم‌افزار آزاد و فرهنگ آزاد یافت می‌شوند.


اینطور که به نظر می‌رسد پاسخ به موضوعات معاصر مرتبط با آزادی کاربران، شامل عناوین پروانه عمومی همگانی گنو و مجوزهای کریتیو کامانز می‌شود که ادامه پیدا می‌کنند.



جستارهای وابسته


  • ارادهٔ آزاد

  • آزادی سیاسی

  • دسترسی آزاد

  • سخت‌افزار متن‌باز

  • متن‌باز


پیوند به بیرون


  • فهرست فعالیت‌های بنیاد دانش آزاد ایران

  • فیلم سخنرانی دربارهٔ اقتصاد دانش آزاد در جشنواره روز آزادی نرم‌افزار ۱۳۹۲ در تهران

  • مقاله اقتصاد و تولید دانش آزاد

  • سایر منابع مربوط به جشنواره روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۲

  • جوامع آزاد

  • تعریف فعالیت‌های فرهنگی آزاد

  • پرونده دسترسی آزاد

  • پیک نیک - دانش آزاد

  • گروه دانش آزاد


سازمان‌هایی که دانش آزاد را ترویج می‌کنند


  • بنیاد دانش آزاد (ایران)

  • گروه کاربران نرم‌افزارهای آزاد ایران

  • جامعه آزاد رایانش ابری ایران

  • دسترسی به دانش


  • اتحاد برای دسترسی مالیت‌دهندگان (ای‌تی‌ای)

  • بنیاد اپروپدیا


  • ممکن ساختن هزینهٔ تحصیل باز (ای‌اواس)

  • بنیاد دانش آزاد

  • مؤسسه دانش آزاد

  • هیپاتیا - دانش آزاد در عمل برای مردم جهان

  • لیبره دات اورگ


  • بنیاد دانش باز (http://www.okfn.org/)

  • اطلاعات جغرافیایی بازمتن

  • اوپن‌استریت‌مپ

  • کتابخانه عمومی علمی

  • اشتراکات علمی


  • اس‌پی‌ای‌آرسی (ائتلاف انتشار دانشمندانه و منابع دانشگاهی)


  • سی‌اوال از طریق ویکی‌ادیوکیتور


منابع




  1. Free Software and Free Manuals - GNU Project - Free Software Foundation (FSF)


  2. اریک مولر (2008). "تعریف آثار فرهنگ آزاد". 1.1. freedomdefined.org. Retrieved 2015-04-20..mw-parser-output cite.citationfont-style:inherit.mw-parser-output qquotes:"""""""'""'".mw-parser-output code.cs1-codecolor:inherit;background:inherit;border:inherit;padding:inherit.mw-parser-output .cs1-lock-free abackground:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/65/Lock-green.svg/9px-Lock-green.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center.mw-parser-output .cs1-lock-limited a,.mw-parser-output .cs1-lock-registration abackground:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Lock-gray-alt-2.svg/9px-Lock-gray-alt-2.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center.mw-parser-output .cs1-lock-subscription abackground:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Lock-red-alt-2.svg/9px-Lock-red-alt-2.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center.mw-parser-output .cs1-subscription,.mw-parser-output .cs1-registrationcolor:#555.mw-parser-output .cs1-subscription span,.mw-parser-output .cs1-registration spanborder-bottom:1px dotted;cursor:help.mw-parser-output .cs1-hidden-errordisplay:none;font-size:100%.mw-parser-output .cs1-visible-errorfont-size:100%.mw-parser-output .cs1-subscription,.mw-parser-output .cs1-registration,.mw-parser-output .cs1-formatfont-size:95%.mw-parser-output .cs1-kern-left,.mw-parser-output .cs1-kern-wl-leftpadding-left:0.2em.mw-parser-output .cs1-kern-right,.mw-parser-output .cs1-kern-wl-rightpadding-right:0.2em


  3. دانش‌آزاد، نرم‌افزار آزاد. روزنامهٔ اطَلاعات ۱۸ مهر ۱۳۹۵


  4. . http://www.indianexpress.com/news/would-gandhi-have-been-a-wikipedian/900506/0. 


  5. ون دورن، م. ۱۹۵۴. حق انسان به دانش و استفاده آزاد از آن. دانشگاه کلمبیا، نیویورک.


  6. الگو:Cite لیست پستی


  7. گی، جوشوآ (اد). ۲۰۰۲: نرم‌افزار آزاد، جامعهٔ آزاد: مقالات انتخاب شدهٔ ریچارد استالمن. بوستون، ماساچوست: خبرگزاری گنو. شابک ‎۱-۸۸۲۱۱۴-۹۸-۱. همچنین قابل دریافت از طریق وب در فرمت‌های PDF, Texinfo, و Postscript


  8. لسیگ، ل. ۲۰۰۴. کتاب فرهنگ آزاد: چگونه رسانه‌های بزرگ از فناوری و قانون برای انحصاری کردن فرهنگ و داشتن کنترل روی خلاقیت استفاده می‌کنند. کتاب‌های پنگوئن.


  9. کد و دیگر قوانین محیط مجازی (۲۰۰۰) (ISBN 978-0-465-03913-5, کتاب‌های پایه‌ای، نیویورک)


  10. کد: نسخهٔ ۲٫۰ (۲۰۰۶) (ISBN 978-0-465-03914-2, کتاب‌های پایه‌ای، نیویورک)


  11. آیندهٔ ایده‌ها (۲۰۰۱) (ISBN 978-0-375-50578-2, خانهٔ تصادفی، نیویورک)


  12. پنگوئن کوآس یا لینوکس و طبیعت سفت مقاله‌ای از یوچایی بنکلر که طی یک آموزش طولانی دربارهٔ انگیزه‌های توسعه‌دهندگان، توضیح می‌دهد تولید مشارکت‌کننده برمبنای اشتراکات چه چیزی هست و چگونه کار می‌کند.


  13. یوچایی بنکلر (۲۰۰۶):ثروت شبکه‌ها: چگونه تولید اجتماعی بازارها و آزادی را منتقل می‌کند, مجلهٔ دانشگاه ییل.


  14. س سی و اوستروم ای (ادس). ۲۰۰۷. فهمیدن دانش به عنوان یک اشتراک: از تئوری تا عمل. مجلهٔ ام‌آی‌تی، کمبریج ماساچوست.


  15. توکر کی‌سی. ۲۰۰۷. آزاد بگو" , http://www.libre.org/communities/philosophy/saylibre و محل آغاز بحث‌ها: http://www.wikieducator.org/Say_Libre









برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=محتوای_آزاد&oldid=25026272»





منوی ناوبری


























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.312","walltime":"0.403","ppvisitednodes":"value":1745,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":17248,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":1518,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":13,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":2,"limit":500,"unstrip-depth":"value":1,"limit":20,"unstrip-size":"value":10338,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 339.135 1 -total"," 48.28% 163.719 1 الگو:پانویس"," 31.96% 108.381 8 الگو:گرداننده_رده"," 26.90% 91.222 1 الگو:Cite_web"," 23.32% 79.095 3 الگو:نیازمند_منبع"," 21.30% 72.226 2 الگو:انگلیسی"," 19.85% 67.333 3 الگو:ثابت"," 19.41% 65.830 2 الگو:به_زبان_دیگر"," 18.52% 62.800 2 الگو:Lang"," 13.71% 46.491 1 الگو:یادکرد_خبر"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.121","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2808951,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1302","timestamp":"20190315222225","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"u0645u062du062au0648u0627u06cc u0622u0632u0627u062f","url":"https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C_%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q14075","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q14075","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2004-02-04T17:33:01Z","dateModified":"2018-12-10T18:11:59Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Jimbo_and_friends.png","headline":"u06a9u0627u0631 u06ccu0627 u0627u062bu0631 u0647u0646u0631u06cc u06a9u0647 u062fu0631 u0645u0648u0631u062f u0686u06afu0648u0646u06afu06cc u0627u0633u062au0641u0627u062fu0647 u0627u0632 u0622u0646 u0647u06ccu0686 u0645u062du062fu0648u062fu06ccu062au06cc u0648u062cu0648u062f u0646u062fu0627u0631u062f u06ccu0627 u0645u062du062fu0648u062fu06ccu062a u062eu06ccu0644u06cc u06a9u0645u06cc u062fu0627u0631u062f."(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":117,"wgHostname":"mw1254"););

Popular posts from this blog

Masuk log Menu navigasi

Identifying “long and narrow” polygons in with PostGISlength and width of polygonWhy postgis st_overlaps reports Qgis' “avoid intersections” generated polygon as overlapping with others?Adjusting polygons to boundary and filling holesDrawing polygons with fixed area?How to remove spikes in Polygons with PostGISDeleting sliver polygons after difference operation in QGIS?Snapping boundaries in PostGISSplit polygon into parts adding attributes based on underlying polygon in QGISSplitting overlap between polygons and assign to nearest polygon using PostGIS?Expanding polygons and clipping at midpoint?Removing Intersection of Buffers in Same Layers

Старые Смолеговицы Содержание История | География | Демография | Достопримечательности | Примечания | НавигацияHGЯOLHGЯOL41 206 832 01641 606 406 141Административно-территориальное деление Ленинградской области«Переписная оброчная книга Водской пятины 1500 года», С. 793«Карта Ингерманландии: Ивангорода, Яма, Копорья, Нотеборга», по материалам 1676 г.«Генеральная карта провинции Ингерманландии» Э. Белинга и А. Андерсина, 1704 г., составлена по материалам 1678 г.«Географический чертёж над Ижорскою землей со своими городами» Адриана Шонбека 1705 г.Новая и достоверная всей Ингерманландии ланткарта. Грав. А. Ростовцев. СПб., 1727 г.Топографическая карта Санкт-Петербургской губернии. 5-и верстка. Шуберт. 1834 г.Описание Санкт-Петербургской губернии по уездам и станамСпецкарта западной части России Ф. Ф. Шуберта. 1844 г.Алфавитный список селений по уездам и станам С.-Петербургской губернииСписки населённых мест Российской Империи, составленные и издаваемые центральным статистическим комитетом министерства внутренних дел. XXXVII. Санкт-Петербургская губерния. По состоянию на 1862 год. СПб. 1864. С. 203Материалы по статистике народного хозяйства в С.-Петербургской губернии. Вып. IX. Частновладельческое хозяйство в Ямбургском уезде. СПб, 1888, С. 146, С. 2, 7, 54Положение о гербе муниципального образования Курское сельское поселениеСправочник истории административно-территориального деления Ленинградской области.Топографическая карта Ленинградской области, квадрат О-35-23-В (Хотыницы), 1930 г.АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Л., 1933, С. 27, 198АрхивированоАдминистративно-экономический справочник по Ленинградской области. — Л., 1936, с. 219АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Л., 1966, с. 175АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Лениздат, 1973, С. 180АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Лениздат, 1990, ISBN 5-289-00612-5, С. 38АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — СПб., 2007, с. 60АрхивированоКоряков Юрий База данных «Этно-языковой состав населённых пунктов России». Ленинградская область.Административно-территориальное деление Ленинградской области. — СПб, 1997, ISBN 5-86153-055-6, С. 41АрхивированоКультовый комплекс Старые Смолеговицы // Электронная энциклопедия ЭрмитажаПроблемы выявления, изучения и сохранения культовых комплексов с каменными крестами: по материалам работ 2016-2017 гг. в Ленинградской области