Skip to main content

Constantin Brâncuși Cuprins Anii de început | Opera | Ofertă respinsă | Despre opera lui Brâncuși | Referințe critice despre Brâncuși | Locul lui Brâncuși în sculptură | Decesul | Constantin Brâncuși despre opera sa | Filatelie | Notafilie | Numismatică | Distincții | Constantin Brâncuși în conștiința publică | Note | Bibliografie | Lectură suplimentară | Galerie de imagini | Vezi și | Legături externe | Meniu de navigareInternet Movie Databasetextinfluența„Constantin Brâncuși”Constantin BrancusiConstantin Brancusi„Constantin Brâncuși”„Altădată, pe 19 februarie”„2.000 de kilometri pe jos - prețul plătit de Constantin Brâncuși pentru viziunea asupra nasului generalului Carol Davila”Academia de Belle Arte din București - 150 de aniPrima execuție a lui Constantin Brâncuși la Academia Republicii Populare RomâneCalatorie printre anotimpuriBanca Națională a României: 125 de ani de la nașterea sculptorului Constantin BrâncușiConstantin Brâncuși - 125 de ani de la naștereKatiușa Pârvan: Opera medalistică a sculptorul Mihail Kara - mărturie a pregătirii serbărilor încoronăriiStrăzi din Capitală, denumite după operele lui Constantin BrâncușiEXCLUSIV Andy Garcia îl va juca pe Brâncuși în filmul „The Sculptor“ VIDEOUn secol de sculptură româneascăDicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-GConstantin BrâncușiMembrii Academiei Române din 1866 până în prezent – BFundația Culturală "Casa Brâncuși - Hobița"Camere Web Live - Ansamblul Monumental ”Calea Eroilor” din Targu JiuViața și operele lui BrâncușiSite ConstantinBrancusi.roSusțineți Ansamblul Monumental „Calea Eroilor” pentru intrarea pe lista patrimoniului mondial UNESCO.Centrul Municipal de Cultură ”Constantin Brâncuși”Petre Țuțea - O întâlnire cu BrâncușiTrigemenea lui BrâncușiDocumentar BrâncușiUn neadevar venit prin e-mailMai multe aici...Brancusi - esenta tarePovestea fascinantă a vieții sculptoruluiExclusiv: Gorjenii erau INDIGNAȚI că Brâncuși se hotărâse să le construiască o poartă (a sărutului)Brâncuși autor texte poezii licențioaseDe ce continuă România să-l ignore pe Brâncuși?Sculptorul sufletului românescDestinul tragic al geniului românescTitulescu, față în față cu BrâncușiNașterea imaginii Americii și BrâncușiHobița, o stare de spirit - un film de Cleopatra LorințiuO scurta istorie a arhitecturii moderne in Romania interbelicaPagina Brâncuși pe situl muzeului NoguchiReconstituirea Atelierului Brâncuși"Cu pasul prin Paris"Constantin BrâncușiInterior al casei memoriale din HobițaIn filmul Misiune pe Marte, o nava spatiala are forma unei sculpturi de C. BrancusiConstantin BrâncușiBrâncușiBrâncușiBrâncușimmmmmXX900275cb11893776f(data)1186730760000 0001 0783 4751n7912790200434169jn2000070022836110840981612002178922w6ww7swp0275004115000161577138792671387926

Bustul lui Gheorghe ChițuVitelliusCapul lui LaocoonScaun colțarEcorșeuBustul lui Ion GeorgescuBustul generalului Carol DavilaOrgoliuPictor Nicolae DărăscuCopilulCap de copilPrometeuDoi pinguiniiSpiru HaretDomnișoara PoganyFiul risipitorVrăjitoareaColoana SărutuluiPrincipesa XAdamTors de tânărSocrateAdam și EvaPasărea în văzduhNegresa blondăPeștele (2)Nou-născutCocoșul (2)FocaȚestoasa zburătoare


AC with 15 elementsNașteri în 1876Nașteri pe 19 februarieDecese în 1957Decese pe 16 martieAcademicieni români aleși post-mortemConstantin BrâncușiGorjeniOlteniOameni din județul interbelic GorjRomâni din județul GorjRomâni din secolul al XIX-leaRomâni pe medalii româneștiRomâni expatriați în FranțaRomâni pe monede și bancnote româneștiSculptori româniSculptori monumentaliști româniTinerimea artisticăRomâni pe mărci poștale româneștiRomâni pe monede și bancnote din Republica MoldovaArtiști români din secolul al XIX-leaArtiști români din secolul al XX-leaSculptori din secolul al XIX-leaSculptori din secolul al XX-leaAutori de aforismeÎnmormântări în cimitirul Montparnasse


HobițaRomâniaParisFranțasculptorAcademiei Românelimbii francezeHobița, GorjPeștișaniBrădiceniprăvăliiCraiovaucenicvioriCraiova18941898București19021900190119001902Dimitrie GerotaMarcel Duchamp1933New York City1903Carol DavilaBucureștiParisFranța1904MünchenBavariaElvețiaLangresFranțapneumonieParis1905Antonin Mercié1906Auguste RodinParis190619071940Ansamblului MonumentalTârgu-JiuGuillaume ApollinaireFernand LégerAmedeo ModiglianiMarcel DuchampBuzău1909Spiru HaretAnastase SimuNicolae Dărăscu1914ParisBucurești1914Statele Unite ale AmericiiNew York CityJohn QuinSpiru Haret19151919Camil RessuNew York1921Ezra PoundAndré BretonTristan Tzara30 noiembrie1924Contemporanul1940Statele Unite ale AmericiiElvețiaOlandaAngliaParisuluiParisrealismului socialist1956Muzeul de Artă al RepubliciiEuropa1964Româniaansamblul monumental de la Târgu-JiuMihail SadoveanuAcademiei Republicii Populare RomâneGeorge CălinescuIorgu IordanCamil PetrescuAlexandru RosettiAl. TomaGeorge OprescuJean Alexandru SteriadiVictor EftimiuGeo BogzaAlexandru GraurIon JaleaPerpessiciusKrikor H. Zambaccianburgheziei[1]19051963Jean Cassou1937Henry MooreFrank GehryinfluențaRadu VariaStatele UniteTokiosculpturațăranuluisecolului al XX-leaMick DavisParcul Regele Mihai I al RomânieiIon Irimescu










(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003Eascundeu003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="ro" dir="ltr"u003Eu003Cdiv class="plainlinks" style="border: 1px solid #ddd; margin: 0 0 3px;"u003Enu003Cdiv class="nomobile" style="float:right"u003Eu003Ca href="/wiki/Wikipedia:Wikimedia_CEE_Spring_2019" title="Wikipedia:Wikimedia CEE Spring 2019"u003Eu003Cimg alt="Logo original-t.png" src="//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Logo_original-t.png/171px-Logo_original-t.png" decoding="async" width="171" height="95" data-file-width="1800" data-file-height="1000" /u003Eu003C/au003Eu003C/divu003Enu003Cdiv style="color: grey; max-width:1280px; margin: 12px auto; font-family: Tahoma, u0026#39;DejaVu Sans Condensedu0026#39;, sans-serif; text-align: center; font-size: 16pt; position: relative;"u003EVă invităm să participați la concursul u003Ca href="/wiki/Wikipedia:Wikimedia_CEE_Spring_2019" title="Wikipedia:Wikimedia CEE Spring 2019"u003EWikimedia CEE Springu003C/au003E. Săptămâna aceasta sunt promovate articolele propuse de wikipediștii din u003Ca href="https://meta.wikimedia.org/wiki/Wikimedia_CEE_Spring_2019/Structure/Russian_Federation" class="extiw" title="m:Wikimedia CEE Spring 2019/Structure/Russian Federation"u003ERusiau003C/au003E, u003Ca href="https://meta.wikimedia.org/wiki/Wikimedia_CEE_Spring_2019/Structure/Croatia" class="extiw" title="m:Wikimedia CEE Spring 2019/Structure/Croatia"u003ECroațiau003C/au003E, u003Ca href="https://meta.wikimedia.org/wiki/Wikimedia_CEE_Spring_2019/Structure/Bashkortostan" class="extiw" title="m:Wikimedia CEE Spring 2019/Structure/Bashkortostan"u003EBașkortostanu003C/au003E.u003C/divu003Enu003Cdiv style="clear: both;"u003Eu003C/divu003Enu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());




Constantin Brâncuși




De la Wikipedia, enciclopedia liberă






Jump to navigation
Jump to search


Pagina „Brâncuși” trimite aici. Pentru alte sensuri vedeți Brâncuși (dezambiguizare).

































Constantin Brâncuși

Edward Steichen - Brancusi.jpg
Constantin Brâncuși
Date personale
Nume la naștereConstantin Brâncuși Modificați la Wikidata
Născut
19 februarie 1876Modificați la Wikidata
Hobița, România Modificați la Wikidata
Decedat
16 martie 1957 (81 de ani)[1][2][3]Modificați la Wikidata
Paris, Franța[4]Modificați la Wikidata
Înmormântat
Cimitirul Montparnasse Modificați la Wikidata
PărințiRadu Nicolae Brâncuși
Maria Deaconescu
Frați și surori5
Cetățenie
 România
Franţa Franța (15 iunie 1952)[5][6]
Ocupație
sculptor[*]
fotograf Modificați la Wikidata
Activitate
Domeniu artistic
sculptură  Modificați la Wikidata
StudiiȘcoala de Arte și Meserii din Craiova, Școala Națională de Arte Frumoase din București, École Nationale Supérieure des Beaux-Arts din Paris
Pregătire
Wladimir Hegel[7], Dimitrie Gerota, Ion Georgescu, Antonin Mercié, Auguste Rodin  Modificați la Wikidata
Profesor pentru
Hanna Ben Dov[*], Milița Petrașcu, Gheorghe D. Anghel, Alexandru Călinescu, Amedeo Modigliani, Romulus Ladea  Modificați la Wikidata
Mișcare artistică
Modernism, Tinerimea artistică  Modificați la Wikidata
Opere importante
Sărutul, Poarta Sărutului, Coloana Infinitului, Masa Tăcerii, Rugăciunea, Muza Adormită, Domnișoara Pogany, Pasărea Măiastră, Fațǎ de Copil
PatronajColecționarul John Quinn
A influențat peOpera sa a influențat profund conceptul modern de formă în sculptură, pictură și desen.

Logo of the Romanian Academy.png Membru post-mortem al Academiei Române
Prezență online
Internet Movie Database

Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița, România – d. 16 martie 1957,[1][2][3]Paris, Franța[4]) a fost un sculptor român cu contribuții covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană. Constantin Brâncuși a fost ales membru postum al Academiei Române. Francezii și americanii îl desemnează, cel mai adesea, doar prin numele de familie, pe care îl scriu fără semne diacritice, Brancusi, pronunțându-l după regulile de pronunțare ale limbii franceze.




Cuprins





  • 1 Anii de început


  • 2 Opera


  • 3 Ofertă respinsă


  • 4 Despre opera lui Brâncuși

    • 4.1 Anii 1897 - 1906



  • 5 Referințe critice despre Brâncuși


  • 6 Locul lui Brâncuși în sculptură


  • 7 Decesul


  • 8 Constantin Brâncuși despre opera sa


  • 9 Filatelie


  • 10 Notafilie


  • 11 Numismatică


  • 12 Distincții


  • 13 Constantin Brâncuși în conștiința publică


  • 14 Note


  • 15 Bibliografie


  • 16 Lectură suplimentară


  • 17 Galerie de imagini


  • 18 Vezi și


  • 19 Legături externe




Anii de început |


Născut la 19 februarie 1876, la Hobița, Gorj, Constantin era al șaselea copil al lui Radu Nicolae Brâncuși (1833-1885) și Maria Brâncuși (1851-1919). Prima clasă primară a făcut-o la Peștișani, apoi a continuat școala la Brădiceni. Copilăria sa a fost marcată de dese plecări de acasă și de ani lungi de ucenicie în ateliere de boiangerie, prăvălii și birturi.


În Craiova, în timp ce lucra ca ucenic, își face cunoscută îndemânarea la lucrul manual prin construirea unei viori din materiale găsite în prăvălie. Găsindu-se că ar fi de cuviință să dezvolte aceste abilități, el s-a înscris cu bursă la Școala de Arte și Meserii din Craiova.


După ce a urmat Școala de Arte și Meserii în Craiova (1894 - 1898) vine la București unde absolvă Școala de bellearte în 1902. În timpul studenției, chiar în primul an, în 1898, lucrarea sa Bustul lui Vitellius obține „mențiune onorabilă”, Cap al lui Laocoon din 1900 obține medalia de bronz, iar Studiu din 1901 câștigă medalia de argint. Timp de doi ani, între 1900 și 1902, cu ajutorul doctorului Dimitrie Gerota, realizează Ecorșeu, un studiu pentru reprezentarea corpului omenesc, lucrare căreia i se atribuie o medalie de bronz. Precizia detaliilor acestei lucrări face ca Ecorșeul să fie folosit în școlile românești de medicină, după ce s-au făcut câteva copii; Marcel Duchamp a inclus fotografia Ecorșeului în expoziția organizată la sfârșitul anului 1933 la Galeria Brummer din New York City.





Carol Davila - sculptură de Constantin Brâncuși din 1903, expusă din 1912 în curtea Spitalului Militar Central din București


În 1903 primește prima comandă a unui monument public, bustul generalului medic Carol Davila, care a fost instalat la Spitalul Militar din București și reprezintă singurul monument public al lui Brâncuși din București. Acest bust a fost comandat de un consiliu format de fostul său profesor Dimitrie Gerota, pentru a îl ajuta pe Brâncuși să plătească drumul până la Paris. Plata pentru monument a fost împărțită în două tranșe, prima jumătate fiind plătită înainte ca să înceapă lucrul, iar a doua tranșă după ce Brâncuși a terminat bustul. Când a terminat lucrarea, aceasta a fost prezentată în fața consiliului, dar recepția a fost nesatisfăcătoare, diferite persoane din consiliu având opinii contrarii despre caracteristicile fizice ale generalului, spre exemplu cerând micșorarea nasului, și de asemenea păreri diferite în legătură cu poziționarea epoleților. Înfuriat de inabilitatea consiliului de a înțelege sculptura, Brâncuși pleacă din sala de ședințe în mirarea tuturor, fără a primi a doua jumătate a banilor necesari plecării sale spre Franța, decizând sa parcurgă drumul către Paris pe jos.[8]


Mai târziu Brâncuși a comentat acest incident astfel:


Ar fi fost o muncă ușoară, dar ca de prostituată, care mi-ar fi adus cei câțiva bani cât îmi trebuiau ca să-mi plătesc un bilet de drum de fier până la Paris. Dar ceva care se înnăscuse în mine și pe care simțeam că crește, an de an și de câțiva în rând, a izbucnit năvalnic și nu am mai putut răbda. Am făcut stânga-mprejur, fără nici un salut militar spre marea panică și spaimă a doctorului Gerota, de față... și dus am fost, pomenind de mama lor.[8]

Drumul din București spre Paris l-a dus mai întâi prin Hobița, unde și-a luat rămas bun de la mama sa. Și-a continuat drumul, oprindu-se în Viena pentru o perioadă, timp în care a lucrat la un atelier ca decorator de mobilier. În Viena a început să viziteze muzee cu opere de artă inaccesibile în România. Aici a făcut cunoștință cu sculpturile egiptene care i-au influențat opera mai târziu în viață.[8]


Din Viena a plecat în 1904 spre München, dar după șase luni o pornește pe jos prin Bavaria și Elveția și până la Langres, în Franța. În apropriere de Lunéville, după o ploaie torențială în care este prins, Brâncuși capătă o pneumonie infecțioasă și, în stare critică, este primit la un spital de maici. După o perioadă de recuperare gândește că nu mai are puterile și nici timpul necesar pentru a parcurge drumul spre Paris pe jos, astfel că ultima bucată a drumului o parcurge cu trenul.


În 1905 reușește la concursul de admitere la prestigioasa École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, unde lucrează în atelierul lui Antonin Mercié până în 1906, când, atingând limita de vârstă, părăsește școala. Refuză să lucreze ca practician în atelierul lui Auguste Rodin, rostind cuvintele devenite celebre: „Rien ne pousse à l’ombre des grands arbres” (La umbra marilor copaci nu crește nimic).



Opera |






Coloana fără sfârșit pe o marcă poștală din Republica Moldova (1998), cu valoarea nominală de
1 leu moldovenesc.



Constantin Brâncuși a expus pentru prima dată la Société Nationale des Beaux-Arts și la Salon d'Automne din Paris în 1906. Creează în 1907 prima versiune a Sărutului, temă pe care o va relua sub diferite forme până în 1940, culminând cu Poarta Sărutului parte a Ansamblului Monumental din Târgu-Jiu. În 1907 închiriază un atelier în Rue de Montparnasse și intră în contact cu avangarda artistică pariziană, împrietenindu-se cu Guillaume Apollinaire, Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp. A început lucrul la Rugăciune, o comandă pentru un monument funerar ce va fi expusă în Cimitirul „Dumbrava” de la Buzău. În 1909 revine pentru scurt timp în România și participă la „Expoziția oficială de pictură, sculptură și arhitectură”. Juriul Expoziției, prezidat de Spiru Haret acordă premiul II ex aequo lui Brâncuși, Paciurea, Steriadi, Petrașcu, Theodorescu-Sion. Colecționarul de artă Anastase Simu îi cumpără sculptura Somnul iar bustul în ghips al pictorului Nicolae Dărăscu este achiziționat de Ministerul Instrucțiunii Publice.





Poarta Sărutului



Până în 1914, participă cu regularitate la expoziții colective din Paris și București, inaugurând ciclurile Păsări Măiestre, Muza adormită, Domnișoara Pogany.


În 1914, Brâncuși deschide prima expoziție în Statele Unite ale Americii la Photo Secession Gallery din New York City, care provoacă o enormă senzație. Colecționarul american John Quin îi cumpără mai multe sculpturi, asigurându-i o existență materială prielnică creației artistice. În același an, ministrul de interne al României respinge proiectul monumentului lui Spiru Haret comandat cu un an înainte. Brâncuși va păstra lucrarea în atelier și o va intitula Fântâna lui Narcis.





Masa Tăcerii



În 1915, începe să execute primele lucrări în lemn, printre care 2 Cariatide și Fiul risipitor. La Paris, în 1919, apare volumul „La Roumanie en images” cu cinci reproduceri după lucrări ale lui Brâncuși. Un an mai târziu, participă la expoziția grupării „La Section d'Or” în Franța, la expoziția grupării „Arta română” la invitația lui Camil Ressu în România, la „Festivalul Dada”, unde semnează manifestul intitulat Contre Cubisme, contre Dadaiseme. În revista Little Review din New York, apare, în 1921, primul studiu de amploare cu 24 de reproduceri din opera lui Brâncuși, semnat de poetul american Ezra Pound. De altfel, sculptorul avea să realizeze ulterior un celebru portret al acestuia.


Participă la o mișcare de protest contra lui André Breton și în apărarea lui Tristan Tzara. La 30 noiembrie 1924, expune la Prima expoziție internațională a grupării „Contemporanul” din București. Doi ani mai târziu, la Wildenstein Galleries, din New York, se deschide cea de-a doua expoziție personală a sa.





Coloana fără sfârșit



Până în 1940, activitatea creatoare a lui Brâncuși se desfășoară în toată amploarea ei. Operele sale de seamă din ciclul Pasărea în văzduh, ciclul Ovoidului precum și sculpturile în lemn datează din această perioadă. În același timp, Brâncuși participă la cele mai importante expoziții colective de sculptură din Statele Unite ale Americii, Franța, Elveția, Olanda și Anglia.


În atelierul său din Impasse Ronsin, în inima Parisului, Brâncuși și-a creat o lume a lui, cu un cadru și o atmosferă românească. Muzeul Național de Artă Modernă din Paris (Centre Pompidou) are un număr important de lucrări ale lui Brâncuși.


În România, în epoca realismului socialist, Brâncuși a fost contestat ca unul din reprezentanții formalismului burghez cosmopolit. Totuși, în decembrie 1956, la Muzeul de Artă al Republicii din București s-a deschis prima expoziție personală Brâncuși din Europa. Abia în 1964 Brâncuși a fost „redescoperit” în România ca un geniu național și, în consecință, ansamblul monumental de la Târgu-Jiu cu Coloana (recunoștinței) fără sfârșit, Masa tăcerii și Poarta sărutului a putut fi amenajat și îngrijit, după ce fusese lăsat în paragină un sfert de veac și fusese foarte aproape de a fi fost dărâmat.



Ofertă respinsă |


Unele publicații au susținut că Constantin Brâncuși ar fi făcut Statului român oferta de a-i lăsa moștenire 200 de lucrări și atelierul său din Paris, Impasse Ronsin nr. 10.


Este prezentat drept dovadă procesul-verbal de la ședința prezidată de Mihail Sadoveanu, Secțiunea de Știința Limbii, Literatură și Arte a Academiei Republicii Populare Române pe 7 martie 1951. La această ședință au participat George Călinescu, Iorgu Iordan, Camil Petrescu, Alexandru Rosetti, Al. Toma, George Oprescu, Jean Alexandru Steriadi, Victor Eftimiu, Geo Bogza, Alexandru Graur, Ion Jalea, Dumitru S. Panaitescu-Perpessicius și Krikor H. Zambaccian.[9]


În această ședință a fost refuzată prezentarea de opere ale lui Brâncuși la Muzeul de Artă al R.P.R, considerându-l pe sculptor un reprezentant al burgheziei decadente[10], dar nu se menționează nimic despre vreo donație sau moștenire.


Cercetătorul Doina Lemny a precizat că artistul român n-a lăsat nici măcar o notă de atelier, darmite un testament privind donația pe care ar fi făcut-o statului român și pe care acesta ar fi refuzat-o. [1]





Despre opera lui Brâncuși |



Anii 1897 - 1906 |


La începutul carierei sale, sculpturile lui Brâncuși au constat mai ales din reprezentări clasice ale formei umane. Perioada dintre 1897 și 1907 este caracterizată de o acumulare sensibilă de cunoștințe și îndemânare, dar și de căutarea a diferite soluții de modelare a materialelor. După 1905, viziunea artistului a devenit mai clară și mai puternică. Ca o consecință imediată, transformarea structurii operei sale a suferit o evoluție rapidă, astfel încât, începând încă din 1907, reprezentările antropomorfe încep să cedeze locul sculpturilor care îl vor prefigura pe artistul Brâncuși de mai târziu, acela care va urma să intre în conștiința universală.


Din această perioadă datează operele:


  • 1897 - Craiova - Bustul lui Gheorghe Chițu

  • 1898 - București - Bustul Vitellius

  • 1900 - București - Capul lui Laocoon

  • 1902 - București - Ecorșeul

  • 1902, probabil ianuarie - București - statuetă simbolizând muzica corală românească

  • 1902, octombrie - Craiova - bustul lui Ion Georgescu-Gorjan

  • 1903 - București - Bustul generalului Carol Davila

  • 1905 - Paris - Orgoliu

  • 1906 - Paris - Copil - ghips

  • 1906 - Paris - Supliciu - piatră

  • 1906 - Paris - Cap de copil - bronz

  • 1906 - Paris - bustul Victoriei Vaschide

  • 1906 - Paris - bustul doctorului Zaharia Samfirescu

  • 1906 - Paris - portretul pictorului Nicolae Dărăscu


Referințe critice despre Brâncuși |


Din 1963 până azi au apărut în toate părțile lumii peste 50 de cărți și monografii și mii de studii și articole despre Brâncuși, stabilind în mod definitiv locul lui ca artist genial și chiar ca „unul din cei mai mari creatori ai tuturor timpurilor” (Jean Cassou). În 1937 cunoscutul sculptor Henry Moore scria: „Brâncuși a fost acela care a dat epocii noastre conștiința formei pure”. Mai aproape de noi, Frank Gehry indică cu precizie influența pe care marele sculptor român a avut-o asupra sa.


Volumul lui Radu Varia intitulat Brâncuși, unanim considerat drept lucrarea fundamentală consacrată marelui sculptor, a fost publicat mai întâi la New York în 1986 (Rizzoli) și a fost ales cartea anului de bibliotecarii americani și de principalele ziare și publicații din Statele Unite. Volumul a fost ulterior publicat la Paris în 1989 (Gallimard), și ulterior la Tokio în 1993 (New Art Seibu).



Locul lui Brâncuși în sculptură |


Brâncuși a eliberat sculptura de preponderența imitației mecanice a naturii, a refuzat reprezentarea figurativă a realității, a preconizat exprimarea esenței lucrurilor, a vitalității formei, a creat unitatea dintre sensibil și spiritual. În opera sa el a oglindit felul de a gândi lumea al țăranului român. Prin obârșia sa țărănească și-a aflat rădăcinile adânci ale operei sale în tradițiile, miturile și funcția magică a artei populare românești. Brâncuși a relevat lumii occidentale dimensiunea sacră a realității.


Figură centrală în mișcarea artistică modernă, Brâncuși este considerat unul din cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea. Sculpturile sale se remarcă prin eleganța formei și utilizarea sensibilă a materialelor, combinând simplitatea artei populare românești cu rafinamentul avangardei pariziene. Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea cât și importanța acordată luminii și spațiului sunt trăsăturile caracteristice ale creației lui Brâncuși. Opera sa a influențat profund conceptul modern de formă în sculptură, pictură și desen.



Decesul |


În anul 1957 Brâncuși îl cheamă pe arhiepiscopul Teofil, preot la biserica ortodoxă, se spovedește și se împărtășește, apoi îi mărturisește că moare „cu inima tristă pentru că nu mă pot întoarce în țara mea”.[necesită citare]


La 16 martie 1957 Constantin Brâncuși se stinge din viață la ora 2 dimineața, iar la 19 martie este înmormântat la cimitirul Montparnasse din Paris.



Constantin Brâncuși despre opera sa |






„Il y a des imbéciles qui définissent mon œuvre comme abstraite, pourtant ce qu'ils qualifient d'abstrait est ce qu'il y a de plus réaliste, ce qui est réel n'est pas l'apparence mais l'idée, l'essence des choses.”



„Sunt imbecili cei care spun despre lucrările mele că ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esența lucrurilor.”

„Am șlefuit materia pentru a afla linia continuă. Și când am constatat că n-o pot afla, m-am oprit; parcă cineva nevăzut mi-a dat peste mâini. - Constantin Brâncuși”

[necesită citare]



Filatelie |





Portretul lui Constantin Brâncuși, pe o marcă poștală românească emisă în 2016, cu valoarea nominală de 1 leu



  • Serviciile poștale din Republica Socialistă România au emis, în 1982, la comemorarea a 25 de ani de la moartea sculptorului, o marcă poștală, cu valoarea nominală de [...] lei, care îl reprezintă pe Constantin Brâncuși.

  • Serviciile poștale din România au emis, în 2016, o marcă poștală, cu valoarea nominală de 1 leu, în seria „Geniu al sculpturii moderne universale”, care are reprodus portretul lui Constantin Brâncuși, din față.

  • În 1998 serviciile poștale ale Republicii Moldova au emis o marcă poștală care reprezintă Coloana Infinitului / Coloana fără sfârșit, de la Târgu Jiu; valoarea nominală a mărcii poștale este de 1 leu moldovenesc.


Notafilie |




Portretul lui Constantin Brâncuși pe o bancnotă cu valoarea nominală de 500 de lei (ROL), emisă în aprilie 1991


  • În aprilie 1991, Banca Națională a României a emis o bancnotă cu valoarea nominală de 500 de lei (ROL), pe aversul căreia era reprezentat Constantin Brâncuși, din față. Pe reversul aceleiași bancnote artistul era reprezentat împreună cu câteva din operele sale. În zona părții albe a bancnotei, privind în zare, privitorul poate vede imaginea din față, a lui Constantin Brâncuși, în filigran.


Portretul lui Constantin Brâncuși pe o bancnotă cu valoarea nominală de 500 de lei (ROL), emisă în decembrie 1992


  • În decembrie 1992, Banca Națională a României a pus în circulație o nouă bancnotă cu valoarea nominală de 500 de lei (ROL), care îl reprezintă pe Constantin Brâncuși privind spre stânga noastră, împreună cu două dintre operele sale. Pe revers, sunt reprezentate alte lucrări ale artistului. În zona părții albe a bancnotei, privind în zare, privitorul poate vedea imaginea din față, a lui Constantin Brâncuși, în filigran. Alte tiraje îl prezintă pe artist, în filigran, privind spre dreapta noastră.


Numismatică |


  • La 15 martie 2001, la sărbătorirea a 125 de ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși, Banca Națională a României a pus în circulație, în atenția colecționarilor, o monedă comemorativă de aur cu titlul de 999‰, având valoarea nominală de 5.000 de lei (ROL). Moneda are diametrul de 35 mm și greutatea de 31,103 grame. Marginea monedei este netedă și a fost emisă de calitate proof, într-un tiraj de 500 de exemplare.
Pe avers, este reprezentată Coloana infinită. În stânga coloanei, central este reprezentată stema României sub care este gravat milesimul emisiunii: 2001. Denumirea țării emitente, ROMANIA este gravată urmând circular. În dreapta coloanei, pe vertical, sunt așezate valoarea nominală a monedei 5000 și denumirea LEI. Pe revers, este reprezentat bustul sculptorului Constantin Brâncuși. Circular, au fost gravate inscripția CONSTANTIN BRANCUSI și datele care marchează evenimentul emisiunii 1876-2001. În stânga portretului, este reprezentată, în facsmil, semnătura sculptorului.[11]


Revers al unei monede comemorative de argint, cu valoarea nominală de 50 lei, emise de Banca Națională a Moldovei în 2001, cu efigia lui Constantin Brâncuși, alături de Poarta sărutului și Masa tăcerii, comemorând 125 de ani de la nașterea acestuia.[12]


  • La data de 5 noiembrie 2001, cu prilejul sărbătoririi a 125 de ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși, Banca Națională a Moldovei a pus în circulație, în atenția colecționarilor, o monedă comemorativă de argint cu titlul de 925‰, având valoarea nominală de 50 de lei moldovenești. Pe reversul monedei a fost gravată efigia lui Constantin Brâncuși, spre stânga, anii 1876 - 1957, alături de două dintre sculpturile sale din ansamblul monumental de la Târgu Jiu, Poarta sărutului și Masa tăcerii; circular, în partea de jos a monedei, este gravat textul: CONSTANTIN BRÂNCUȘI. Moneda este rotundă, are diametrul de 30 mm, greutatea de 16,5 grame, fiind emisă într-un tiraj de 1.000 de exemplare, întregul tiraj fiind de calitate proof.


Distincții |


În 1921, Direcția generală a Artelor din Ministerul Cultelor și Artelor, a înaintat tabele cu funcționari ai săi, propuși spre decorare cu ocazia încoronării proiectate pentru acel an. La poziția 31 era înscris sculptorul Constantin Brâncuși cu propunerea „ofițer al Coroanei”.[13]



Constantin Brâncuși în conștiința publică |




Statuia lui Constantin Brâncuși de Ion Irimescu


Cartierul și parcul Constantin Brâncuși din București îi poartă numele.[14]


Diverse străzi din București, Chișinău, Craiova, Râmnicu Vâlcea, Cluj, Arad, Timișoara, Oradea, Petroșani, Motru, Șelimbăr, unități de învățământ din Satu Mare, Oradea, Cluj, Târgu Mureș, Medgidia îi poartă numele.


Regizorul Mick Davis intenționează să realizeze un film biografic despre Brâncuși numit „The Sculptor”.[15]


În Parcul Regele Mihai I al României din București se află statuia lui Constantin Brâncuși, dăltuită de Ion Irimescu.



Note |


  1. ^ ab„Constantin Brâncuși”, Gemeinsame Normdatei, accesat în 14 mai 2016 

  2. ^ abConstantin Brancusi (în engleză), RKDartists 

  3. ^ abConstantin Brancusi, Luminous-Lint, accesat în 9 octombrie 2017 

  4. ^ ab„Constantin Brâncuși”, Gemeinsame Normdatei, accesat în 31 decembrie 2014 


  5. ^ „Altădată, pe 19 februarie”, Radioromaniacultural.ro, 6 februarie 2015, accesat în 13 august 2015 


  6. ^ Elisabeth Bouleanu (14 iulie 2015), „2.000 de kilometri pe jos - prețul plătit de Constantin Brâncuși pentru viziunea asupra nasului generalului Carol Davila”, Adevărul, accesat în 13 august 2015 


  7. ^ Academia de Belle Arte din București - 150 de ani 

  8. ^ abcTinerețea lui Brâncuși, V.G. Paleologul


  9. ^ Prima execuție a lui Constantin Brâncuși la Academia Republicii Populare Române


  10. ^ Calatorie printre anotimpuri, 15 mai 2007, Lucian Vasilescu, Descoperă, accesat la 2 mai 2012


  11. ^ Banca Națională a României: 125 de ani de la nașterea sculptorului Constantin Brâncuși


  12. ^ Banca Națională a Moldovei, Constantin Brâncuși - 125 de ani de la naștere. Accesat pe 05-II-2012.


  13. ^ Katiușa Pârvan: Opera medalistică a sculptorul Mihail Kara - mărturie a pregătirii serbărilor încoronării


  14. ^ Străzi din Capitală, denumite după operele lui Constantin Brâncuși, 29 octombrie 2013, Andreea Ofițeru, Gândul, accesat la 19 septembrie 2016


  15. ^ EXCLUSIV Andy Garcia îl va juca pe Brâncuși în filmul „The Sculptor“ VIDEO, 19 septembrie 2016, Florin Ghioca, Adevărul, accesat la 19 septembrie 2016



Bibliografie |



  • Dan Grigorescu, Brâncuși și secolul său, Editura Artemis, București, 1993


  • Mircea Eliade, Coloana infinită, piesă de teatru


  • Petru Comarnescu, Mircea Eliade, Ionel Jianu, Mărturii despre Brâncuși (Témoignages sur Brâncuși), Ed. *Fundației "Constantin. Brâncuși", Târgu Jiu, 1997

  • Bach, Teja Friedrich, Constantin Brâncuși. Metamorphosen Plasticher Form, Koln, 1987.

  • Brezianu, Barbu, Opera lui Constantin Brâncuși în România, Editura Academiei Române, București, 1974.

  • Comarnescu, Petru, Brâncuși. Surse arhetipale, Editura Junimea, Iași, 1982.

  • Comarnescu, Petru; Eliade, Mircea; Jianou, Ionel; Témoignages sur Brâncuși, Paris, Arted, 1982.

  • Giedion-Welcker, Carola, C. Brâncuși, Basel, Stuttgart, 1958.

  • Grigorescu, Dan, Brâncuși, Editura Meridiane, București, 1980.

  • Hăulică, Dan, Brâncuși ou L’anonymat du génie, Editura Meridiane, București, 1967.

  • Hulten, Pontus; Dumitrescu, Natalia; Istrati, Alexandra; Brâncuși, Flammarion, Paris, 1986.

  • Jianou, Ionel, Brâncuși, Editura Artes, Paris, 1963.

  • Jianou, Ionel; Noica, Constantin; Introduction a la sculpture de Brâncuși, Editura Artes, Paris, 1982.

  • Paleolog, Vasile Georgescu, Tinerețea lui Brâncuși, Editura Tineretului, București, 1967.

  • Shanes, Eric, Brâncuși, Published by Abbeyville Press, New York, 1989.

  • Spear, Athena T., Brâncuși’s Birds, CAA monographs XXI, NYU Press, New York, 1969.

  • Vainer, Nelson, Brâncuși e outros maestras da escultura Romena, Rio de Janeiro, 1968.


  • Radu Varia, Brâncusi, Éditions Gallimard, coll. « Livres d'art », 1989, 319 p. ISBN: 978-2070111619

  • Zervos, Christian, C.Brâncuși, Cahiers d'Art, Paris, 1957.

  • Fundația Culturală META, Un secol de sculptură românească. Dicționar A-D Colecția Sinteze, Editura META, 2001, pp. 77 – 82.

  • Vlasiu, Ioana (coord.), Dicționarul sculptorilor din România. Secolele XIX-XX, vol. I, lit. A-G, Editura Academiei Române, București, 2011, pp. 83 – 92.

  • Deac, Mircea, Brâncuși. Surse arhetipale, Editura Junimea, Iași, 1982.

  • Geist, Sidney, Brâncuși. A Study of the Sculpture, U.S.A. Grossman Publishers, New York, 1968.

  • Mocioi, Ion, Brâncuși: Ansamblul de la Târgu-Jiu, Editura Constantin Brâncuși, Târgu Jiu, 1971.

  • Pogorilovschi, Ion, Comentarea capodoperei, Editura Junimea, Iași, 1999.


Lectură suplimentară |



  • Brancusi, Radu Varia, Random House Incorporated, 2003


  • Sfîntul din Montparnasse, Peter Neagoe, Editura Dacia, 1977


  • Brâncuși și Transilvania, Constantin Zărnescu, Editura "Grinta", 2001


Galerie de imagini |



Vezi și |


  • Lista sculpturilor lui Constantin Brâncuși

  • Cumințenia pământului

  • Casa memorială Constantin Brâncuși


Legături externe |



Commons


Wikimedia Commons conține materiale multimedia legate de Constantin Brâncuși



Wikicitat

La Wikicitat găsiți citate legate de Constantin Brâncuși.


  • Membrii Academiei Române din 1866 până în prezent – B

  • Fundația Culturală "Casa Brâncuși - Hobița"

  • Camere Web Live - Ansamblul Monumental ”Calea Eroilor” din Targu Jiu

  • Viața și operele lui Brâncuși

  • Site ConstantinBrancusi.ro

  • Susțineți Ansamblul Monumental „Calea Eroilor” pentru intrarea pe lista patrimoniului mondial UNESCO.

  • Centrul Municipal de Cultură ”Constantin Brâncuși”


  • Petre Țuțea - O întâlnire cu Brâncuși (integral)


  • Trigemenea lui Brâncuși - Articol despre ansamblul de la Târgu Jiu


  • Documentar Brâncuși - Eseu despre Constantin Brâncuși al Cleopatrei Lorințiu


  • Un neadevar venit prin e-mail" - O diaporamă Power Point care demontează pas cu pas un e-mail despre Constantin Brâncuși care circulă pe Internet Mai multe aici...


  • Brancusi - esenta tare, 17 februarie 2010, Revista Magazin


  • Povestea fascinantă a vieții sculptorului, 5 august 2009, Irina Munteanu, Jurnalul Național


  • Exclusiv: Gorjenii erau INDIGNAȚI că Brâncuși se hotărâse să le construiască o poartă (a sărutului), 25 martie 2013, Cristinel C. Popa, Jurnalul Național


  • Brâncuși autor texte poezii licențioase, 16 martie 2013, Cristinel C. Popa, Jurnalul Național


  • De ce continuă România să-l ignore pe Brâncuși?, 13 aprilie 2010, Adrian Schiop, Manuela Golea, România liberă


  • Sculptorul sufletului românesc, 17 mai 2009, Diac. Ioniță Apostolache, Ziarul Lumina


  • Destinul tragic al geniului românesc, 25 iulie 2010, Pr. Prof. Univ. Dr. Ioan Teșu, Ziarul Lumina


  • Titulescu, față în față cu Brâncuși, 21 octombrie 2011, Virgil Lazar, România liberă


  • Nașterea imaginii Americii și Brâncuși, 3 octombrie 2014, Sever Voinescu, Evenimentul zilei


  • Hobița, o stare de spirit - un film de Cleopatra Lorințiu

  • O scurta istorie a arhitecturii moderne in Romania interbelica


  • en Pagina Brâncuși pe situl muzeului Noguchi - Isamu Noguchi a fost asistentul lui Constantin Brâncuși în 1927


  • fr Reconstituirea Atelierului Brâncuși - Cronologie, studii și diverse materiale multimedia] pe site-ul centrului Georges Pompidou din Paris


  • fr "Cu pasul prin Paris" - Copia după comanda originală a lucrării "Sărutul" în cimitirul Montparnasse la Paris, divizia 22, (la stânga intrării chiar la capăt), pe mormântul unei tinere rusoaice.


  • it Constantin Brâncuși


  • en Interior al casei memoriale din Hobița


  • en In filmul Misiune pe Marte, o nava spatiala are forma unei sculpturi de C. Brancusi


  • en Constantin Brâncuși în portalul BAM-Portal


  • de Brâncuși la Deutschen Fotothek


  • de Brâncuși la Kunstaspekte


  • en Brâncuși la artcyclopedia



  • Nuvola Romanian flag.svgPortal România


  • Nuvola apps kcoloredit.pngPortal Artă











Adus de la https://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Constantin_Brâncuși&oldid=12688645










Meniu de navigare



























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"1.572","walltime":"1.792","ppvisitednodes":"value":5364,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":199641,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":78486,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":24,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":13950,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":14,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 1475.947 1 -total"," 58.13% 857.917 1 Format:Infocaseta_Artist"," 12.89% 190.321 1 Format:Date_biografice"," 10.82% 159.630 4 Format:Casetă_de_navigare_simplă"," 9.23% 136.242 1 Format:Societatiartisticebucurestene"," 5.65% 83.363 8 Format:Listă_de_la_Wikidata"," 4.42% 65.189 22 Format:Aldin_în"," 3.49% 51.488 1 Format:Constantin_Brâncuși"," 3.21% 47.359 1 Format:Informații_bibliotecare"," 3.08% 45.469 1 Format:Navbox"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"1.000","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":27309420,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1309","timestamp":"20190324090503","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":113,"wgHostname":"mw1250"););

Popular posts from this blog

Identifying “long and narrow” polygons in with PostGISlength and width of polygonWhy postgis st_overlaps reports Qgis' “avoid intersections” generated polygon as overlapping with others?Adjusting polygons to boundary and filling holesDrawing polygons with fixed area?How to remove spikes in Polygons with PostGISDeleting sliver polygons after difference operation in QGIS?Snapping boundaries in PostGISSplit polygon into parts adding attributes based on underlying polygon in QGISSplitting overlap between polygons and assign to nearest polygon using PostGIS?Expanding polygons and clipping at midpoint?Removing Intersection of Buffers in Same Layers

Masuk log Menu navigasi

อาณาจักร (ชีววิทยา) ดูเพิ่ม อ้างอิง รายการเลือกการนำทาง10.1086/39456810.5962/bhl.title.447410.1126/science.163.3863.150576276010.1007/BF01796092408502"Phylogenetic structure of the prokaryotic domain: the primary kingdoms"10.1073/pnas.74.11.5088432104270744"Towards a natural system of organisms: proposal for the domains Archaea, Bacteria, and Eucarya"1990PNAS...87.4576W10.1073/pnas.87.12.4576541592112744PubMedJump the queueexpand by handPubMedJump the queueexpand by handPubMedJump the queueexpand by hand"A revised six-kingdom system of life"10.1111/j.1469-185X.1998.tb00030.x9809012"Only six kingdoms of life"10.1098/rspb.2004.2705169172415306349"Kingdoms Protozoa and Chromista and the eozoan root of the eukaryotic tree"10.1098/rsbl.2009.0948288006020031978เพิ่มข้อมูล