Skip to main content

Симфония Съдържание Структура на класическата симфония | История | Оркестър и изпълнители | Известни диригенти в по-ново време | Източници | Външни препратки | НавигацияАнглоезична база данни за симфониятаЧикагски симфоничен оркестърБерлинска филхармонияСофийска филхармонияИстория на симфониятаАнглоезичен сайт за начинаещи

СимфонииМузикални форми


гръцкимузикаленжанроркестърамузикални инструментимузикална формаФрантешек Вацлав МичаХайднМоцартБетовенФранц ШубертРоберт ШуманXIXЕктор БерлиозЙоханес БрамсАнтон БрукнерПьотр ЧайковскиГустав МалерАнтонин ДворжакДмитрий ШостаковичАлфред ШниткекомпозиториувертюраXVII векДоминико СкарлатиФранц ШубертРоберт ШуманЕктор БерлиозЙоханес БрамсАнтон БрукнерПьотр ЧайковскиГустав МалерАнтонин ДворжакДмитрий ШостаковичАлфред Шниткепрограмни симфонииконцертиНаполеонШилерхимнЕвропейския съюзглухотаромантизъмФранц ШубертФеликс МенделсонРоберт ШуманЧайковскиФранц ЛистЙоханес БрамсАнтон БрукнерГустав МалерЯн СибелиусЧарлз АйвзПаул ХиндемитАнтонин ДворжакДмитрий ШостаковичЛенинградСанкт ПетербургВтората световна войнаНововиенска школаАрнолд ШьонбергАлбан БергАнтон ВебернБенджамин БритънАлфред ШниткеНикола АтанасовПанчо ВладигеровЛюбомир ПипковМарин ГолеминовКонстантин ИлиевВасил Казанджиевкамерни оркестрисимфоничен оркестърхорорганперкусия












Симфония




от Уикипедия, свободната енциклопедия






Направо към навигацията
Направо към търсенето


Симфония (от гръцки συμφονία, „съзвучие“) е музикален жанр, в който се изразява пълнотата на възможностите на оркестъра. За разлика от други симфонични жанрове, тук няма един строго определен водещ инструмент, а се набляга на сработването в музикално и оркестрационно отношение на отделните музикални инструменти или групи от тях.


За симфонията е характерна тричастна или четиричастна музикална форма. Обикновено първата част е тържествена, втората – бавна, третата танцувална, четвъртата – бърза и отново тържествена. В исторически план обаче тази постройка на симфонията до голяма степен се е превърнала във формалност.


Музикалната история обикновено търси корените на симфонията при чешките музиканти и в италианското възраждане. Като самостоятелен жанр обаче тя се оформя при Франтешек Вацлав Мича, създател на първата в историята на музиката симфония в d moll (ре минор), която е тричастна - сонатно allegro, adagio, fuga.По-късно в творчеството на виенските класици — Хайдн, Моцарт и Бетовен симфонията добива класическа четиричастна контрастна структура - allegro - сонатна форма, adagio - ABA, menuet, сонатно allegro. Тяхната традиция следват автори като Франц Шуберт и Роберт Шуман. Десетилетия след това симфонията е възприемана като отживяла форма, и едва в средата на XIX в. преживява нов възход, след като авторите на симфонии започват да влагат в своите творби тематичност, ярък пример за което е „Фантастичната симфония“ на Ектор Берлиоз. След застоя симфонията се възражда в творчеството на Йоханес Брамс, Антон Брукнер, Пьотр Чайковски, Густав Малер, Антонин Дворжак, Дмитрий Шостакович, Алфред Шнитке.




Съдържание





  • 1 Структура на класическата симфония


  • 2 История

    • 2.1 Симфонията по времето на романтизма


    • 2.2 Симфонията от периода след романтизма до наши дни


    • 2.3 Симфонизмът в България



  • 3 Оркестър и изпълнители


  • 4 Известни диригенти в по-ново време

    • 4.1 Чуждестранни


    • 4.2 Български



  • 5 Източници


  • 6 Външни препратки




Структура на класическата симфония |


При композитори като Йозеф Хайдн и Волфганг Амадеус Моцарт все още се срещат завършени четиричастни части на симфонията.


  • Първата част на класическата симфония е динамична, в бързо темпо и обикновено заема първостепенно място в целия цикъл. Обикновено е изградена на базата на контрасти – музикални теми, които след това продължават развитието си в следващите части – тържествената и жизнерадостна тема контрастира с лиричната или тъжната.

  • Втората част обикновено е бавна и съзерцателна. Нерядко като музикална тема тя няма връзка с останалите – например траурният марш от бетовеновата „Ероика“ (виж по-долу).

  • В ранния виенски класицизъм третата част обикновено е танцувална, по-специално тези двама автори използват за нея менуета. Бетовен заменя менуета със скерцо, което нерядко има дори ироничен характер (в скерцото на 7-ма симфония Бетовен дори дръзва да използва т. нар. „паралелни квинти“, противоречащи и „забранени“ от теорията на музиката по негово време.

  • Заключителната част също в повечето случаи е бърза и динамична. Нерядко е реплика на първата, но за разлика от нея обикновено използва една и съща тема, разработвана по различни начини. В епохата на романтизма структурата на заключителната част често е по-гъвкава, особено в творчеството на романтици като Йоханес Брамс и Антон Брукнер.


История |


Музикалната история обикновено търси корените на симфонията при чешките музиканти от началото на XVII в. Първата в историята на музиката симфония е създадена от чешкия капелмайстор Франтешек Вацлав Мича – Симфония в d moll.Структурно тя представлява тричастен цикъл от типа Allegro, Adagio, fuga. За прототип на симфонията се смята италианската увертюра, възникнала през XVII век в творчеството на Доминико Скарлати. Като самостоятелен жанр обаче тя се оформя едва в края на XVIII и началото на XIX век в творчеството на виенските класици — Хайдн, Моцарт и Бетовен. Тяхната традиция следват автори като Франц Шуберт и Роберт Шуман. Десетилетия след това симфонията е възприемана като отживяла форма и едва в средата на XIX век преживява нов възход, след като авторите на симфонии започват да влагат в своите творби тематичност, ярък пример за което е „Фантастичната симфония“ на Ектор Берлиоз. След застоя симфонията се възражда в творчеството на Йоханес Брамс, Антон Брукнер, Пьотр Чайковски, Густав Малер, Антонин Дворжак, Дмитрий Шостакович, Алфред Шнитке.


В творчеството на виенските класици постепенно симфонията се оформя в основния си вид, познат и до днес. От една страна се утвърждава като общоприета музикална форма, от друга се оформя концепцията за състава на оркестъра, който я изпълнява.


Първият от виенските класици – Йозеф Хайдн – е написал 104 симфонии. По-известни от тях са № 44 „Траурна“, №49 „Страстна“, № 82 „Мечката“, № 92 „Оксфордска“, № 100 „Военна“ и №103 „Симфония тремоло с тимпани“. Особено място има симфония № 45 „Прощална“, заради структурата на последната част и начина, по който се изпълнява на сцена. Хайдн и музикантите от оркестъра при двора на австрийския княз Естерхази били недоволни от отношението към тях. Последната част на 45-та симфония е своеобразен протест. Започва с tutti (свирят всички инструменти), след което един по един инструментите отпадат, предавайки музикалната тема на останалите, а музикантите, които „нямат повече работа“, гасят свещите на пултовете си и тихо напускат сцената. По този начин тази симфония, която е предобраз на бъдещите „програмни симфонии“, се изпълнява и до днес. В „Прощалната“ има и още едно нововъведение – това е първата симфония в световната музикална история, която завършва с бавна част.


Йозеф Хайдн създава основите, върху които тази музикална форма продължава да се доизгражда в бъдеще. Огромно е влиянието му върху следващите двама виенски класици – Моцарт и Бетовен.


Волфганг Амадеус Моцарт продължава развитието на симфонизма. Написал е 50 симфонии, от които са номерирани 41. Първите симфонии на Моцарт са подобни по структура на тези на Хайдн, но в зрелия си период той развива съществено изобразителния език на симфонията, звучността на оркестъра, придава повече мащабност и плътност на звученето. Сред по-известните симфонии на Моцарт са № 25, № 35 „Хафнерова“ и най-вече последните три – № 39 „Селска“, № 40 и № 41 „Юпитер“ Прочутата моцартова „Симфония-концертанте“ може по-скоро да се отнесе към инструменталните концерти, отколкото към симфониите сами по себе си.


При Моцарт окончателно се утвърждава класическата четиричастна форма на симфонията. Тя напълно се еманципира като самостойно концертно музикално произведение.


Окончателното си развитие виенската класическа симфония достига при Лудвиг ван Бетовен. Неговите 9 симфонии и до днес остават ненадминат връх в този музикален жанр. Най-известни от тях са № 3 – „Ероика“ („Героична“ първоначално посветена на Наполеон, по-късно авторът сам се отказва от посвещението си, № 5 (с прочутия мотив „Съдбата чука на вратата“), № 7, № 9, чиято последна част съдържа „Одата на радостта“ — по текст на Шилер — която днес е химн на Европейския съюз.


Въпреки физическата си глухота, Бетовен развива до нечувани дотогава интонации звученето на оркестъра, който и използва в максималната му пълнота. Музикалната тема се развива подробно и пълно, така че симфонията окончателно придобива съвременния си вид на тържествено и грандиозно музикално произведение.


Именно бетовеновата симфония се приема като образец за класическа симфония.



Симфонията по времето на романтизма |


Мнозина музиколози разглеждат ранния период от епохата, определяна условно като музикален „романтизъм“ като период на криза в жанра на симфонията в смисъл, че през този период симфонията не се развива като форма, а работи според наследеното от виенските класици. В същото време симфонията развива нов език и нова естетика, така че за криза в строгия смисъл на думата не може да се говори.


Още в творчеството на Франц Шуберт, (написал 8 симфонии, най-известна от които е последната, т. нар. „Недовършена“), вече ясно личи новият музикален език, присъщ на романтизма. Тенденцията се задълбочава при по-късни композитори като Феликс Менделсон (5 симфонии), Роберт Шуман (4 симфонии, сред които „Рейнска“), Чайковски (8 симфонии, сред тях „Патетична“, не всички са номерирани), които създават велики симфонични образци, спазвайки установената при виенските класици норма.


Мнозина композитори от периода на романтизма обогатяват симфоничната музика с произведения, които излизат извън формите, заложени във виенския класицизъм. Такива произведения са „Сън в лятна нощ“ на Менделсон, двучастните симфонии на Франц Лист и др., които не са в точния смисъл на думата симфонии.


През 1830 г. във Франция Ектор Берлиоз завършва своята „Фантастична симфония“, която като форма вече няма почти нищо общо с класическата. Симфонията е в 5 части, които не следват установената форма, а се придържат към сюжет – симфонията описва делириумните видения на нещастно влюбен музикант. Тази творба и е първата истинска „програмна симфония“ – в музиката терминът обозначава именно симфония, която по формата си се придържа към сюжет или тема, стоящи „вън“ от музиката. Въпреки примера на Берлиоз обаче, мнозинството от композиторите продължават да се придържат към класическата форма.


В края на 19 век виенската класическа форма продължава да е все още толкова господстваща, че музикалните корифеи размишляват, дали някой все пак може да напише симфония, различна от Бетховеновата. Смята се, че жанрът е добил своя завършен вид и развитието му е изчерпано. Но през 70-те и 80-те години на 19 век Йоханес Брамс пише своите 4 симфонии, в които формално спазвайки традицията в разработването на формата, ѝ придава ново значение и съдържание. Именно с творчеството на Брамс се възражда интересът към симфонията.


Паралелно с Брамс твори и Антон Брукнер, при който симфонизмът от епохата на романтизма достига своя връх. Брукнер пише девет грандиозни симфонии и днес се смята за един от най-великите симфоници на всички времена. Творчеството му обаче оказва влияние едва върху по-късните композитори, поради простия факт, че повечето му творби не са изпълнявани дълго време след написването им, а когато това е ставало, е било в твърде тесен кръг и голяма част от съвременниците му просто не са познавали творчеството му.



Симфонията от периода след романтизма до наши дни |


В края на 19 и началото на 20 век много от композиторите отново се опитват (често пъти успешно) да се еманципират от класическата форма. Въпреки това мнозина творци продължават да създават симфонии. Сред тях по-специално трябва да бъдат отбелязани Густав Малер (9 симфонии), Ян Сибелиус, (1 „класическа симфония“), Чарлз Айвз (не само родоначалник на истинския симфонизъм в Северна Америка, но и автор на 5 знаменити симфонии), Паул Хиндемит (в чието произведение „Матис художникът“ „програмната симфония“ и класическата форма намират своето единство), Антонин Дворжак (със знаменитата си The New world symphony), Дмитрий Шостакович (15 симфонии, най-известна от които е т. нар. „Ленинградска“, носи това име, понеже е била изпълнявана в градското метро на Ленинград, днешен Санкт Петербург, по време на обсадата на града през Втората световна война. Версиите, че Шостакович пише тази симфония в обсадения Ленинград, са художествена измислица).


Отделно трябва да бъдат споменати творбите на композиторите от т. нар. „Нововиенска школа“ — Арнолд Шьонберг, Албан Берг и Антон Веберн.


В най-ново време велики симфоници са Бенджамин Бритън, Алфред Шнитке и др.



Симфонизмът в България |


За такава се приема обикновено създадената през 1912 година от Никола Атанасов творба. В първата половина на 20 век в България работят и множество композитори, които композират в различни симфонични жанрове — Панчо Владигеров, Любомир Пипков и др. Автори на симфонии или близки до жанра произведения са Марин Големинов, Константин Илиев, Васил Казанджиев. Много от техните творби получават широко признание в музикалните кръгове в цял свят. В съвремието български симфонични творби в България се изпълняват относително рядко, превес се дава на концертното изпълнение на утвърдени класически произведения.



Оркестър и изпълнители |


Оркестърът, който изпълнява симфонии, е претърпял множество промени. Най-ранните симфонии, тези на Хайдн и Моцарт, днес се изпълняват от състави, които могат да бъдат определени като „камерни оркестри“. Едва при Бетховен инструменталният ансамбъл става това, което днес наричаме „симфоничен оркестър“., с добавянето на засилени духови и ударни секции, по сравнение с предшествениците му. Самият Бетховен в последната част на своята 9-та симфония въвежда и хор (Малер също използва хор), романтиците допълнително обогатяват медната духова секция, съвременните добавят орган, електронни инструменти, перкусия.



Известни диригенти в по-ново време |



Чуждестранни |


  • Леополд Стоковски

  • Херберт фон Караян

  • Дьорд Шолти

  • Генадий Рождественски

  • Серджо Челибидаке

  • Зубин Мета

  • Колин Дейвис

  • Карлос Клайбер


Български |


  • Константин Илиев

  • Васил Казанджиев

  • Йордан Дафов

  • Емил Чакъров

  • Емил Табаков

  • Добрин Петков

  • Александър Райчев


Източници |


  • Арнолд Аншванг, Лудвиг ван Бетховен, Наука и изкуство, С. 1970.

  • Теодор Адорно, Социология на музиката. Руски вариант: „Социология музыки“ – http://www.philosophy.ru/library/adorno/01.html

  • Иван Мирчев, 120 бележити композитори, Музика, С. 1976.

  • Англоезична база данни за симфонията


Външни препратки |


  • Чикагски симфоничен оркестър

  • Берлинска филхармония

  • Софийска филхармония

  • История на симфонията

  • Англоезичен сайт за начинаещи




Взето от „https://bg.wikipedia.org/w/index.php?title=Симфония&oldid=8915871“.










Навигация



























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.028","walltime":"0.045","ppvisitednodes":"value":129,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":0,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":0,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":2,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":0,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":0,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 0.000 1 -total"],"cachereport":"origin":"mw1327","timestamp":"20190319141902","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"u0421u0438u043cu0444u043eu043du0438u044f","url":"https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D0%BC%D1%84%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%8F","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q9734","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q9734","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"u0424u043eu043du0434u0430u0446u0438u044f u0423u0438u043au0438u043cu0435u0434u0438u044f","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2007-04-20T17:17:54Z","dateModified":"2018-11-19T19:54:47Z"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":139,"wgHostname":"mw1324"););

Popular posts from this blog

Masuk log Menu navigasi

Identifying “long and narrow” polygons in with PostGISlength and width of polygonWhy postgis st_overlaps reports Qgis' “avoid intersections” generated polygon as overlapping with others?Adjusting polygons to boundary and filling holesDrawing polygons with fixed area?How to remove spikes in Polygons with PostGISDeleting sliver polygons after difference operation in QGIS?Snapping boundaries in PostGISSplit polygon into parts adding attributes based on underlying polygon in QGISSplitting overlap between polygons and assign to nearest polygon using PostGIS?Expanding polygons and clipping at midpoint?Removing Intersection of Buffers in Same Layers

Старые Смолеговицы Содержание История | География | Демография | Достопримечательности | Примечания | НавигацияHGЯOLHGЯOL41 206 832 01641 606 406 141Административно-территориальное деление Ленинградской области«Переписная оброчная книга Водской пятины 1500 года», С. 793«Карта Ингерманландии: Ивангорода, Яма, Копорья, Нотеборга», по материалам 1676 г.«Генеральная карта провинции Ингерманландии» Э. Белинга и А. Андерсина, 1704 г., составлена по материалам 1678 г.«Географический чертёж над Ижорскою землей со своими городами» Адриана Шонбека 1705 г.Новая и достоверная всей Ингерманландии ланткарта. Грав. А. Ростовцев. СПб., 1727 г.Топографическая карта Санкт-Петербургской губернии. 5-и верстка. Шуберт. 1834 г.Описание Санкт-Петербургской губернии по уездам и станамСпецкарта западной части России Ф. Ф. Шуберта. 1844 г.Алфавитный список селений по уездам и станам С.-Петербургской губернииСписки населённых мест Российской Империи, составленные и издаваемые центральным статистическим комитетом министерства внутренних дел. XXXVII. Санкт-Петербургская губерния. По состоянию на 1862 год. СПб. 1864. С. 203Материалы по статистике народного хозяйства в С.-Петербургской губернии. Вып. IX. Частновладельческое хозяйство в Ямбургском уезде. СПб, 1888, С. 146, С. 2, 7, 54Положение о гербе муниципального образования Курское сельское поселениеСправочник истории административно-территориального деления Ленинградской области.Топографическая карта Ленинградской области, квадрат О-35-23-В (Хотыницы), 1930 г.АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Л., 1933, С. 27, 198АрхивированоАдминистративно-экономический справочник по Ленинградской области. — Л., 1936, с. 219АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Л., 1966, с. 175АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Лениздат, 1973, С. 180АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Лениздат, 1990, ISBN 5-289-00612-5, С. 38АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — СПб., 2007, с. 60АрхивированоКоряков Юрий База данных «Этно-языковой состав населённых пунктов России». Ленинградская область.Административно-территориальное деление Ленинградской области. — СПб, 1997, ISBN 5-86153-055-6, С. 41АрхивированоКультовый комплекс Старые Смолеговицы // Электронная энциклопедия ЭрмитажаПроблемы выявления, изучения и сохранения культовых комплексов с каменными крестами: по материалам работ 2016-2017 гг. в Ленинградской области