Skip to main content

سقراط محتویات منابع مطالعه دربارهٔ سقراط زندگی‌نامه فلسفه پانویس مطالعهٔ بیش‌تر پیوند به بیرون منوی ناوبریواعدام فرزانه مرادی، مرگ سقراط، قضاوت انسانیThe legacy of Socrates: essays in moral philosophy70174859Socrates, ironist and moral philosopher21524291The Cambridge companion to Greek tragedy35911831Reason and religion in Socratic philosophy65182235Ethics36407863Philosophy and theatre: an introduction859536773Socrates: fictions of a philosopher38206595"Frameworks Glossary, Nebraska Dept of Education"این است سقراط!علی اکبر جعفری: سقراطووو

سقراطاخلاق‌گرایاناعدام‌شدگان به اتهام بدعت در دیناعدام‌شدگان توسط آتن‌های باستاناعدام‌شدگان توسط یوناناعدام‌های سده ۴ (پیش از میلاد)افراد اعدام‌شده توسط سمخانواده سقراطخودکشی اجباریدانشمندان کشته‌شدهدرگذشتگان ۳۹۹ (پیش از میلاد)زادگان دهه ۴۷۰ (پیش از میلاد)شک‌گرایان دینیشناخت‌شناسانفرااخلاقفرهنگ غربیفلسفه غربیفیلسوفان آموزش و پرورشفیلسوفان اجتماعیفیلسوفان اخلاقفیلسوفان ادبیاتفیلسوفان اعدام‌شدهفیلسوفان ذهنفیلسوفان سده ۵ (پیش از میلاد)فیلسوفان علوم اجتماعیفیلسوفان فرهنگفیلسوفان قانونفیلسوفان هنرفیلسوفان یونان باستانمنتقدان اجتماعیمنتقدان ادیانمنتقدان فرهنگیمنطق‌دانانهستی‌شناسان


یونانیفیلسوفیونان کلاسیکآتنفلسفهٔ غربباستانآنتیستنسآریستیپوسآریستوفانافلاطونگِزِنُفونگفتمانهای افلاطونافلاطونافلاطونآپولوژیکریتونفایدون۴۷۰۴۶۹هوپلیتآلکیبیادسمحاصرهٔ پوتیدایانبرد دلیرومجنگ‌های پلوپونزیعدالتشرافتفضیلتوطن‌دوستیافلاطونآلکیبیادسآنتیستنسآریستیپوسدانم که ندانمهیئت منصفهاعدامافلاطونمعبد دلفیزندگی پس از مرگاخلاقسوفسطائیانسفسطهفن جدل










سقراط


از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به ناوبری
پرش به جستجو

























سقراط

خردمند آگورا

Socrates Louvre.jpg
شناسنامه

نام کامل
سقراط

لقب
«سقراطِ حکیم» (چنان‌که در فارسی شناخته‌شده)[۱]
خردمند آگورا

حیطه

فلسفه غرب

دوره

فلسفه دوران باستان

زادروز

۴۷۰ یا ۴۶۹ پیش از میلاد

زادگاه

آتن، یونان

تاریخ مرگ

۳۹۹ پیش از میلاد

محل مرگ

آتن، یونان

همسر(ها)

زنتیپی (Xanthippe)
مِرتو (Myrto) (در برخی منابع او را همسر دوم سقراط دانسته‌اند)

شاگردان

افلاطون، گزنفون،
آنتیستنس، آریستیپوس،
آلکیبیادس



سقراط (به یونانی: Σωκράτης) فیلسوف یونان کلاسیک اهل آتن و یکی از بنیانگذاران فلسفهٔ غرب بود. سقراط را اولین فیلسوف اخلاق در غرب می‌دانند.[۲][۳] او در سال ۴۷۰ قبل از میلاد متولد شد و در سال ۳۹۹ قبل از میلاد کشته شد.[۴][۵] سقراط نوشته‌ای از خود بجای نگذاشت و عمدتاً از طریق نویسندگان باستان مانند آنتیستنس، آریستیپوس و آریستوفان و شاگرداناش همچون افلاطون و گِزِنُفون به دنیا معرفی شد.[۶][۷]


«گفتمانهای افلاطون» یکی از جامع‌ترین نوشته‌ها راجع به سقراط است که از دوران باستان بجا مانده‌است، هرچند مشخص نیست که تصویری که افلاطون، بهترین شاگرد سقراط، از استادش می‌دهد تا چه حد صحیح است.[۸] این اثر افلاطون سهم بسزایِ سقراط در معرفت‌شناسی و اخلاق را روشن می‌کند.[۸]




محتویات





  • ۱ منابع مطالعه دربارهٔ سقراط


  • ۲ زندگی‌نامه

    • ۲.۱ شخص سقراط


    • ۲.۲ دلاور دلیروم


    • ۲.۳ خردمند آگورا


    • ۲.۴ محاکمه و مرگ



  • ۳ فلسفه

    • ۳.۱ انقلاب سقراط در فلسفه


    • ۳.۲ دیالکتیک



  • ۴ پانویس


  • ۵ مطالعهٔ بیش‌تر


  • ۶ پیوند به بیرون




منابع مطالعه دربارهٔ سقراط



سقراط هیچ‌گاه برای نگارش اندیشه‌هایش به خود زحمت نداد. تقریباً هر آنچه امروزه از سقراط می‌دانیم، از مشهورترین شاگردش، افلاطون به دست ما رسیده‌است. او در رساله‌های آپولوژی، کریتون و فایدون به شرح زندگی و محاکمهٔ استادش پرداخته‌است. در رساله‌های دیگر افلاطون نیز، افکار سقراط تشریح شده‌اند؛ اما تفکیک افکار سقراط از افکار افلاطون دشوار است.



زندگی‌نامه



شخص سقراط





آلکیبیادس در حال آموزش توسط سقراط از فرانسیس-آندره وینسنت که در سال ۱۷۷۶ خلق شد.
این اثر اکنون در موزه فابره نگهداری می‌شود.


سقراط در ۴۷۰ یا ۴۶۹ پیش از میلاد در آتن به دنیا آمد. پدرش مجسمه‌سازی سرشناس و محترم بود. این اعتبار برای سقراط مجالی فراهم آورد تا از بهترین آموزش‌های آن زمان آتن، از حساب و هندسه و نجوم تا شعر کلاسیک یونان را فرا گیرد.


همهٔ مورخان گفته‌اند که سقراط مردی بسیار زشت‌رو بوده‌است. سر او طاس، صورت او پهن و گرد، و چشمان او فرورفته و بی‌حرکت بود و دماغی بزرگ و در عین حال کوفته داشته‌است که بر روی آن لکه‌ای واضح دیده می‌شده‌است.[۹]



دلاور دلیروم


سقراط در جوانی به عنوان هوپلیت (سرباز پیاده‌نظام ارتش) خدمت کرد. آلکیبیادس دربارهٔ این دوره از زندگی سقراط می‌گوید: «تاب و توانش بسیار بود. گاهی آذوقه نمی‌رسید و ما بی غذا می‌ماندیم. در چنین مواقعی، که به هنگام جنگ غالباً پیش می‌آید، سقراط نه تنها از من بلکه از همه برتر بود. هیچ‌کس با وی قابل قیاس نبود… قدرتش در تحمل سرما نیز شگفت‌انگیز بود. یخبندان سختی بود زیرا که زمستان در آن ناحیه به راستی سرد است، و همه یا در خانه می‌ماندند یا اگر بیرون می‌رفتند؛ پوشاک فراوان به تن می‌کردند و پاهای خود را در پشم یا نمد می‌پیچیدند. در چنین هنگامی، سقراط با پاهای برهنه و پوشاک عادی خود بهتر از سربازان دیگر روی یخ قدم برمی‌داشت و سربازان از روی خشم و کینه به او می‌نگریستند؛ زیرا چنان می‌نمود که سقراط آنان را تحقیر می‌کند.»[۱۰]


دوستان و همشهریانش شجاعت و ایستادگی وی را در جریان محاصرهٔ پوتیدایا طی نبرد دلیروم از جنگ‌های پلوپونزی بسیار ستودند. شجاعتی که در آن جنگ‌ها از خود نشان داد، از وی شخصیتی برجسته و ممتاز ساخت.



خردمند آگورا







سقراط متوجه مفهوم انسانیت شد. تا آن زمان بیشتر تلاش‌های فیلسوفان و اندیشمندان دربارهٔ جهان و چیستی آن بود و این که از چه موادی تشکیل شده و ماده اصلی آن چیست. اما او اعلام کرد که باید جهان‌شناسی را کنار گذاشت و به انسان بازگشت، شعار او خودت را بشناس بود.[۱۱]


سقراط در بازار آتن (آگورا) جوانان و متفکران را دور خود جمع می‌کرد و آن‌ها را به زیر سایهٔ معابد می‌کشاند و از آنان می‌خواست تا سخنان خود را بیان کنند.[۹] همشهریان آتنی‌اش را تشویق می‌کرد تا خدایانشان، ارزش‌هایشان و خودشان را مورد پرسش و ارزیابی قرار دهند. تا می‌دید که مردم به راحتی از عدالت می‌گویند، وی به آرامی می‌پرسید که آن چیست؟ این شرافت، فضیلت، اخلاق و وطن‌دوستی که از آن سخن می‌گویید؛ چیست؟[۹]


جوانانی که دور او جمع می‌شدند، از گروه‌های مختلفی بودند: ثروتمندانی چون افلاطون و آلکیبیادس که از تحلیل هجوآمیز سقراط از دموکراسی آتن لذت می‌بردند؛ امثال آنتیستنس که فقر بی‌اعتنای استاد را می‌ستودند و از آن دینی درست می‌کردند؛ و آنارشیست‌هایی (به تعبیر امروزی) از قبیل آریستیپوس که در آرزوی دنیایی به سر می‌بردند که در آن بنده و رئیس و مرئوسی نباشد و همه همچون سقراط کاملاً آزاد باشند.[۹]


احترام و علاقهٔ بی‌حدی که سقراط در نزد شاگردانش داشت، نه تنها به خاطر سابقهٔ افتخارآمیز او در میدان جنگ، یا بی‌اعتنایی به مظاهر دنیا، بلکه بیش از همه به سبب فروتنی سقراط در عقل و حکمت بود. او مدعی حکمت نبود، بلکه تنها می‌گفت که با شور و شوق به دنبال آن می‌رود. مبدأ فلسفهٔ او همانا اعتراف به جهل خویشتن بود، آنچنان که می‌گفت: «دانم که ندانم».[۹]



محاکمه و مرگ



در سال ۳۹۹ پیش از میلاد، نزدیک به دو هزار و پانصد سال پیش در دادگاهی قانونی، در حضور یک هیئت منصفه سقراط به اعدام محکوم شد.[۱] جرم وی «فاسد کردن جوانان» و «بی‌اعتقادی به خدایان» بود.[۱۰]


بر اساس آنچه افلاطون که خود در جلسهٔ دادگاه حاضر بوده، در رسالهٔ آپولوژی نوشته‌است، در ابتدا اتهام سقراط به او فهمانده می‌شود و سپس سقراط در مقام دفاع از خود برمی‌آید. او منکر آن است که جوانان را فاسد کرده باشد. سقراط شرح می‌دهد که نه تنها عموم مردم بلکه معبد دلفی او را داناترین افراد بشر دانسته، در حالی که تنها علمی که او دارد، علم به جهل خویشتن و ناچیزی علم بشر در برابر علم خداست.[۱۰]


سقراط می‌گوید که او منکر خدایان آتن است، خود به خدایی یگانه باور دارد. او تعلیم فلسفه را وظیفه‌ای می‌داند که از سوی خدا به او محوّل شده و او اطاعت خدا را بر اطاعت مردم ترجیح می‌دهد. پس از پایان این خطابه، قضات حکم به سرکشیدن جام زهر[۱۲] می‌دهند، و سقراط خطابه‌ای نهایی ایراد می‌کند که در آن بیش از پیش، از اعتقادش به زندگی پس از مرگ سخن می‌گوید. در نهایت، در حالی که شاگردانش پیشنهاد فرار به او می‌دهند، او مرگ را به فرار ترجیح می‌دهد.[۱۰]



فلسفه



انقلاب سقراط در فلسفه



پیش از سقراط، فیلسوفان به‌طور کلی برون‌نگر بودند و تلاش می‌کردند تا پدیده‌های جهان را توضیح دهند. فلسفه با سقراط به مسیر تازه‌ای افتاد. انقلاب سقراط، وارد کردن اخلاق در فلسفه، اخلاق را در کانون توجه فلسفه قرار دادن و تأکید ورزیدن بر فن جدل و استدلال نظری است. این کار به معنای درون نگری، روی تافتن از جهان خارج و نظر کردن به انسان و خویشتن انسان است.[۱۳]



دیالکتیک




سقراط حکیم، در اندیشهٔ یک نقاش عصر سلجوقی



روش سقراط که خودش آن را تلنخوس (بازجویی) می‌نامید، بر اساس سؤال و جواب متوالی و هدفمند بناشده بود؛ به‌طوری‌که سقراط با اختیار موضع طرف مقابل، ابتدا موافقت و همراهی او را جلب می‌کرد و سپس تناقضات استدلال‌های او آشکار شده و با استفاده از موضع خود شخص، مدعایش را رد می‌نمود.[۱۴]


در آن دوران سوفسطائیان نفوذ زیادی بین جوانان آتنی داشتند و به آن‌ها سفسطه و فن جدل آموزش می‌دادند و ادعایشان این بود که حقیقتی وجود ندارد. آن‌ها خود را دانشمندترین و عالمترین مردمان می‌خواندند. سقراط بنا بر نتیجه‌ای که در زندگی بدان رسیده بود، با آن‌ها که ادعای علم و دانش داشتند، به مقابله پرداخت.[۱۱]


روش عملی سقراط برای مبارزه با چنین اشخاصی این بود که با یکی از آن‌ها وارد گفتگو می‌شد و می‌کوشید تا از او افکارش را دربارهٔ موضوعی خاص، مثلاً شجاعت بیرون بکشد. آن شخص در ابتدا فکر می‌کرد که حقیقت شجاعت را می‌شناسد و به آن آگاه است.[۱۱]


سقراط گفتگو را به شیوه پرسش و پاسخی شروع می‌کرد و در آغاز خود را با آنچه شخص مقابلش می‌گفت، همراه نشان می‌داد. ممکن بود این گفتگو به طول بینجامد، اما سر انجام بحث را به جایی می‌رساند که شخص مقابل به نادانی خود پی می‌برد؛ یعنی به این نتیجه می‌رسید که حقیقتاً هیچ چیزی را دربارهٔ شجاعت نمی‌داند و به این صورت، سقراط به او می‌فهماند که اعتراف به نادانی، بزرگ‌ترین دانش است.[۱۱]



پانویس




  1. ۱٫۰۱٫۱ اعدام فرزانه مرادی، مرگ سقراط، قضاوت انسانی، بی‌بی‌سی فارسی


  2. James, Rachels. The legacy of Socrates: essays in moral philosophy. New York: Columbia University Press, 2007. ISBN ‎023113844X. OCLC 70174859. 


  3. Gregory, Vlastos. Socrates, ironist and moral philosopher. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1991. 43. ISBN ‎0801425514. OCLC 21524291. 


  4. E., Easterling, P. The Cambridge companion to Greek tragedy. ویرایش 1st ed. Cambridge, U.K. 352. ISBN ‎0521412455. OCLC 35911831. 


  5. Reason and religion in Socratic philosophy. New York: Oxford University Press, 2000. 154. ISBN ‎1423760530. OCLC 65182235. 


  6. Ethics. Cambridge [England]: Cambridge University Press, 1998. 42. ISBN ‎0521381614. OCLC 36407863. 


  7. Stern, Tom. Philosophy and theatre: an introduction. Abingdon, Oxon. ISBN ‎9781134575916. OCLC 859536773. 


  8. ۸٫۰۸٫۱ Kofman, Sarah. Socrates: fictions of a philosopher. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1998. 34. ISBN ‎080143551X. OCLC 38206595. 


  9. ۹٫۰۹٫۱۹٫۲۹٫۳۹٫۴ ویل دورانت. «فصل اوّل:افلاطون». در تاریخ فلسفه. ترجمهٔ عباس زریاب. چاپ بیست و یکم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۷. صفحه ۸ تا ۱۵. 


  10. ۱۰٫۰۱۰٫۱۱۰٫۲۱۰٫۳ برتراند راسل. «فصل یازدهم:سقراط». در تاریخ فلسفه غرب، جلد اول:فلسفه قدیم. ترجمهٔ نجف دریابندری. چاپ اول. تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی، ۱۳۴۰. صفحه ۷۸ تا ۸۶. 


  11. ۱۱٫۰۱۱٫۱۱۱٫۲۱۱٫۳ فردریک کاپلستون. تاریخ فلسفه کاپلستون، جلد۱. تهران. صفحهٔ ۱۱۶. 


  12. وقتی سقراط جام زهررا سر کشید، در آرامش تمام به یکی از شاگردانش (کریتون) گفت: «کریتون، ما به آسکِلِپیوس یک خروس بدهکاریم، قربانی را فراموش نکن.
    این را گفت و چشمهایش را فروبست.
    آسکِلِپیوس (اسقلبیوس) ایزدگونه پزشکی و درمان در اساطیر یونان باستان بود. وقتی کسی از یک درد شفا می‌یافت، حیوانی را برای وی نذر می‌کرد. آیا سقراط می‌خواست بگوید که با نوشیدن آن جام زهر، روحش شفا یافته‌است؟



  13. رجینالد هالینگ دیل. «فصل هشتم:فلسفه یونانی». در تاریخ فلسفه غرب. ترجمهٔ عبدالحسین آذرنگ. تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۸۷. صفحهٔ ۱۰۸. 


  14. "Frameworks Glossary, Nebraska Dept of Education"..mw-parser-output cite.citationfont-style:inherit.mw-parser-output qquotes:"""""""'""'".mw-parser-output code.cs1-codecolor:inherit;background:inherit;border:inherit;padding:inherit.mw-parser-output .cs1-lock-free abackground:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/65/Lock-green.svg/9px-Lock-green.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center.mw-parser-output .cs1-lock-limited a,.mw-parser-output .cs1-lock-registration abackground:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Lock-gray-alt-2.svg/9px-Lock-gray-alt-2.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center.mw-parser-output .cs1-lock-subscription abackground:url("//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/Lock-red-alt-2.svg/9px-Lock-red-alt-2.svg.png")no-repeat;background-position:right .1em center.mw-parser-output .cs1-subscription,.mw-parser-output .cs1-registrationcolor:#555.mw-parser-output .cs1-subscription span,.mw-parser-output .cs1-registration spanborder-bottom:1px dotted;cursor:help.mw-parser-output .cs1-hidden-errordisplay:none;font-size:100%.mw-parser-output .cs1-visible-errorfont-size:100%.mw-parser-output .cs1-subscription,.mw-parser-output .cs1-registration,.mw-parser-output .cs1-formatfont-size:95%.mw-parser-output .cs1-kern-left,.mw-parser-output .cs1-kern-wl-leftpadding-left:0.2em.mw-parser-output .cs1-kern-right,.mw-parser-output .cs1-kern-wl-rightpadding-right:0.2em



مطالعهٔ بیش‌تر



  • کارل یاسپرس. سقراط. ترجمهٔ محمدحسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی، ۱۳۵۸. 


پیوند به بیرون


  • این است سقراط!

  • علی اکبر جعفری: سقراط






نشان درگاهدرگاه فلسفه
نشان درگاهدرگاه یونان
















برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=سقراط&oldid=25670432»





منوی ناوبری


























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.744","walltime":"0.956","ppvisitednodes":"value":15452,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":324254,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":43628,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":15,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":3,"limit":500,"unstrip-depth":"value":1,"limit":20,"unstrip-size":"value":22229,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 766.931 1 -total"," 50.44% 386.834 1 الگو:پانویس"," 37.26% 285.727 12 الگو:یادکرد/هسته"," 27.86% 213.685 7 الگو:یادکرد_کتاب"," 24.92% 191.104 18 الگو:Navbox"," 14.20% 108.926 112 الگو:عدد_به"," 11.75% 90.124 5 الگو:یادکرد"," 9.38% 71.924 1 الگو:یونان_باستان"," 8.97% 68.788 1 الگو:Cite_web"," 8.81% 67.553 1 الگو:Navbox_with_collapsible_groups"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.209","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":3866476,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1325","timestamp":"20190311151335","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":140,"wgHostname":"mw1327"););

Popular posts from this blog

Masuk log Menu navigasi

Identifying “long and narrow” polygons in with PostGISlength and width of polygonWhy postgis st_overlaps reports Qgis' “avoid intersections” generated polygon as overlapping with others?Adjusting polygons to boundary and filling holesDrawing polygons with fixed area?How to remove spikes in Polygons with PostGISDeleting sliver polygons after difference operation in QGIS?Snapping boundaries in PostGISSplit polygon into parts adding attributes based on underlying polygon in QGISSplitting overlap between polygons and assign to nearest polygon using PostGIS?Expanding polygons and clipping at midpoint?Removing Intersection of Buffers in Same Layers

Старые Смолеговицы Содержание История | География | Демография | Достопримечательности | Примечания | НавигацияHGЯOLHGЯOL41 206 832 01641 606 406 141Административно-территориальное деление Ленинградской области«Переписная оброчная книга Водской пятины 1500 года», С. 793«Карта Ингерманландии: Ивангорода, Яма, Копорья, Нотеборга», по материалам 1676 г.«Генеральная карта провинции Ингерманландии» Э. Белинга и А. Андерсина, 1704 г., составлена по материалам 1678 г.«Географический чертёж над Ижорскою землей со своими городами» Адриана Шонбека 1705 г.Новая и достоверная всей Ингерманландии ланткарта. Грав. А. Ростовцев. СПб., 1727 г.Топографическая карта Санкт-Петербургской губернии. 5-и верстка. Шуберт. 1834 г.Описание Санкт-Петербургской губернии по уездам и станамСпецкарта западной части России Ф. Ф. Шуберта. 1844 г.Алфавитный список селений по уездам и станам С.-Петербургской губернииСписки населённых мест Российской Империи, составленные и издаваемые центральным статистическим комитетом министерства внутренних дел. XXXVII. Санкт-Петербургская губерния. По состоянию на 1862 год. СПб. 1864. С. 203Материалы по статистике народного хозяйства в С.-Петербургской губернии. Вып. IX. Частновладельческое хозяйство в Ямбургском уезде. СПб, 1888, С. 146, С. 2, 7, 54Положение о гербе муниципального образования Курское сельское поселениеСправочник истории административно-территориального деления Ленинградской области.Топографическая карта Ленинградской области, квадрат О-35-23-В (Хотыницы), 1930 г.АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Л., 1933, С. 27, 198АрхивированоАдминистративно-экономический справочник по Ленинградской области. — Л., 1936, с. 219АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Л., 1966, с. 175АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Лениздат, 1973, С. 180АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — Лениздат, 1990, ISBN 5-289-00612-5, С. 38АрхивированоАдминистративно-территориальное деление Ленинградской области. — СПб., 2007, с. 60АрхивированоКоряков Юрий База данных «Этно-языковой состав населённых пунктов России». Ленинградская область.Административно-территориальное деление Ленинградской области. — СПб, 1997, ISBN 5-86153-055-6, С. 41АрхивированоКультовый комплекс Старые Смолеговицы // Электронная энциклопедия ЭрмитажаПроблемы выявления, изучения и сохранения культовых комплексов с каменными крестами: по материалам работ 2016-2017 гг. в Ленинградской области